افزایش سطح بیومارکر آلزایمر در خون با از دست دادن خواب شب

افزایش سطح بیومارکر آلزایمر در خون با از دست دادن خواب شب

یک مطالعه مقدماتی نشان می دهد وقتی مردان جوان و سالم فقط یک شب از خواب محروم می شوند، سطح tau در مقایسه با زمانی که یک شب استراحت کامل داشتند بالاتر می رود. این تحقیق توسط محققان دانشگاه Uppsala سوئد انجام شده است.

تاو پروتئینی است که در سلول های عصبی یافت می شود و می تواند درهم بپیچد. انباشتگی این پروتئین در مغز افراد مبتلا به آلزایمر مشاهده می شود؛ تشکیل این تجمعات می تواند ده ها سال قبل از بروز علائم بیماری شروع شود. مطالعات قبلی در مورد افراد مسن حاکی از آن است که کمبود خواب باعث افزایش سطح تاو در مایع مغزی نخاعی می شود. ضربه به سر نیز می تواند غلظت تاو در گردش خون را افزایش دهد.

دکتر Jonathan Cedernaes می گوید:«بسیاری از ما در یک مرحله از زندگی به دلیل تکمیل یک پروژه، کار در شیفت کاری شب و ... کمبود خواب را تجربه می کنیم. نتایج مطالعه ما نشان می دهد که حتی در افراد جوان و سالم، کمبود یک شب خواب منجر به افزایش اندک سطح تائو در خون می شود. این نشان می دهد که انواع مشابه اختلال خواب با گذشت زمان، به طور بالقوه می تواند اثرات مضر داشته باشد.»

در این تحقیق 15 مرد سالم و دارای وزن طبیعی با میانگین سنی 22 سال شرکت کردند که همه ی آن ها به طور مرتب 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت داشتند.

این مطالعه در دو مرحله انجام شد، در هر مرحله، مردان به مدت دو روز و شب تحت یک برنامه غذایی و فعالیتی دقیق در یک کلینیک خواب تحت نظر بودند و در دو نوبت صبح و عصر از آن ها نمونه خون می شد. سپس در یک مرحله، شرکت کنندگان اجازه داشتند هر دو شب خوب بخوابند. در مرحله ی دیگر، به افراد اجازه داده شد شب اول خواب خوبی داشته باشند و در شب دوم محرومیت از خواب اعمال می شد. در این شب در حالی که شرکت کنندگان سرگرم بازی، تماشای فیلم و یا صحبت کردن بودند، چراغ اتاق روشن بود.

محققان دریافتند كه میزان تاو در خون مردان پس از یك شب محرومیت از خواب به طور متوسط 17 درصد افزایش یافت در حالی که به طور میانگین 2 درصد افزایش سطح تاو بعد از یك شب خواب خوب در خون آن ها وجود داشت. این تیم همچنین چهار بیومارکر دیگر مرتبط با آلزایمر را مورد بررسی قرار دادند اما هیچ تغییری در سطح آن ها بین یک شب با خواب خوب و یک شب بدون خواب مشاهده نشد.

دکتر Cedernaes می گوید:«باید توجه داشت كه تجمع تاو در مغز خوب نیست و در زمینه فقدان خواب، ما نمی دانیم كه سطح بالاتر تاو در خون چه چیزی را نشان می دهد. هنگامی که نورون ها فعال هستند، آزاد شدن تاو در مغز افزایش می یابد. مشاهده سطوح بالاتر در خون ممکن است نشان دهنده این باشد که این پروتئین ها از مغز پاک شده اند یا بیانگر افزایش کلی غلظت تاو در مغز باشد. لازم است مطالعات بیشتری در این مورد و همچنین تعیین مدت زمان ماندگاری این تغییرات در تاو و ارتباط تغییرات تاو در خون در اثر کیفیت خواب و خطر زوال عقل انجام شود. چنین مطالعاتی می تواند بینشی اساسی در مورد این که آیا هدف قرار دادن خواب باید در سنین پایین به منظور کاهش خطر ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر شروع شود را فراهم کند.»

محدودیت اصلی این مطالعه، اندازه کوچک جمعیت مورد مطالعه بود. علاوه بر این، فقط مردان جوان سالم بررسی شدند، بنابراین ممکن است نتایج برای زنان یا افراد مسن یکسان نباشد.

 

منتشر شده در 8 ژانویه 2020 www.sciencedaily.com