امیدی برای درمان انواع سرطان با کشف سلول­های T کشنده جدید

امیدی برای درمان انواع سرطان با کشف سلول­های T کشنده جدید

محققان دانشگاه کاردیف نوع جدیدی از سلول های T کشنده را کشف کرده اند که می تواند منجر به درمان مناسب برای انواع سرطان شود.

درمان سرطان با سلول های T تازه ترین راه درمان سرطان است. در این روش سلول های ایمنی با هدف اصلاح از بدن بیمار جدا می شوند و سپس مجدداً برای مبارزه با سلول های سرطانی به بیمار تزریق می گردند. پرکاربردترین روش درمانی که CAR-T نام دارد مختص هر بیمار است اما فقط تعداد محدودی از سرطان ها را درمان می کند و در درمان تورمورهای جامد که عامل بیشترین نوع سرطان هستند، کاربردی ندارد.
محققان کاردیف سلول های T را کشف کرده اند که به واسطه گیرنده های مخصوص خود ( TCR)، بیشتر سلول های سرطانی را از بین می برند درحالی که به سلول های سالم حمله نمی کنند. این گیرنده مولکول سطحی طیف وسیعی از سلول های سرطانی را شناسایی می کند. این مولکول ها در سطح بسیاری از سلول های سالم بدن نیز قرار دارند اما، TCR می تواند تفاوت بین سلول های سرطانی با سلول های سالم بدن را تشخیص داده و فقط باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شود. محققان معتقدند این قابلیت می تواند منجر به ایمونوتراپی جدید همه جانبه سرطان برای همه ی جمعیت ها شود که در گذشته حتی تصور آن نیز ممکن نبود.

سلول های T معمولی سطح سلول ها را برای یافتن ناهنجاری ها و از بین بردن سلول های سرطانی اسکن می کنند و سلول هایی که فقط دارای پروتیین های نرمال در سطح خود باشند را نادیده می گیرند. در این روش اسکنرها بخش های کوچکی از پروتیین های سلولی متصل به مولکول های سطحی به نام آنتی ژن لوکوسیت انسانی (HLA) را شناسایی کرده و به سلول های T کشنده اجازه می دهند تا با اسکن سطح سلول ها، بدانند درون سلول چه اتفاقی می افتد.
آنتی ژن HLA بین افراد مختلف متفات است، این موضوع سابقا باعث میشد تا دانشمندان نتوانند درمان موثری مبتنی بر سلول های T پیدا کنند. اما با تحقیق کاردیف، یک TCR منحصر به فرد می تواند انواع سرطان را از طریق یک مولکول مشابه HLA به نام MR1 شناسایی کند. برخلافHLA ، MR1 در جمعیت های انسانی متفاوت نیست، و این موضوع به این معنی است که MR1 یک هدف جدید بسیار جذاب برای ایمونوتراپی می باشد.

سلول های T دارای TCR در آزمایشگاه، توانستند سلول های سرطانی ریه، پوست، خون، روده بزرگ، سینه، استخوان، پروستات، تخمدان، کلیه و دهانه رحم را از بین ببرند ضمن اینکه به سلول های سالم آسیبی نمی رساندند .
محققان برای آزمایش این روش درمانی در محیط داخلی بدن، سلول های T قادر به تشخیص MR1 را به موش هایی با سیستم ایمنی انسانی که از سرطان انسانی رنج می بردند، تزریق کردند. نتایج به دست آمده امیدوارکننده بود، سرطان از بین رفته بود. محققان در واکنش به این نتایج بیان کردند که یافته های این آزمایش مشابه با درمان مدل های جانوری دیگر با CAR-T (که مورد تایید NHS قرار گرفته اند) بود.
بعدها گروه کاردیف نشان داد سلول های T بیماران مبتلا به ملانوما که به منظور تولید TCR اصلاح شده بودند، نه تنها می توانند سلول های سرطانی خود فرد را از بین ببرند بلکه باعث از بین رفتن سلول های سرطانی سایر بیماران صرف نظر از نوع HLA آن ها در محیط آزمایشگاه، نیز می شوند.
پروفسور Andrew Sewell، نویسنده اصلی این تحقیق و متخصص سلول های T از دانشکده پزشکی دانشگاه کاردیف می گوید:« یافتن TCR ای با چنین گروه هدف گسترده بسیار نادر است و می تواند امکان درمان کلی سرطان را افزایش دهد. ما امیدواریم این TCR بتواند روشی متفاوت برای درمان طیف گسترده ای از انواع سرطان در افراد مختلف را ارایه دهد. هدف قرار دادن سلول های سرطانی از طریق سلول های T محدود به MR1 یک مرحله جدید و هیجان انگیز است که چشم اندازه درمان سرطان متناسب با تمامی افراد را ایجاد می کند. پیش از این هیچکس فکر نمیکرد همچین امکانی وجود داشته باشد.»

برای تعیین مکانیسم دقیق مولکولی که TCR به کمک آن می تواند بین سلول های سرطانی و سالم تمایز قایل شود ، آزمایش هایی در حال انجام است. محققان معتقدند شاید این مکانیسم، در نتیجه تشخیص تغییر در متابولیسم سلولی که باعث تولید واسطه های متابلولیکی مختلف در سطح سلول های سرطانی توسط MR1 می شود، عمل می کند. گروه کاردیف امیدوارند بتوانند تا پایان سال جاری این رویکرد را در بیماران آزمایش کنند .
پروفسورسویل می گوید:« این آزمایش بیشتر برای کسب اطمینان از این موضوع است که سلول های T کشنده اصلاح شده با TCR جدید، فقط می توانند سلول های سرطانی را هدف قرار دهند. موانع زیادی برای انجام این آزمایش وجود دارد اما درصورت موفقیت آمیز بودن آن، امیدوارم طی چند سال آینده این روش برای درمان بیماران بتواند مورد استفاده قرار گیرد.»
این شیوه جدید درمان با استفاده از سلول های Tدارای پتانسیل زیادی برای غلبه بر محدودیت های فعلی درمان CAR-T است و می تواند هزینه های عظیم مربوط به شناسایی، تولید و ساخت سلول های T اختصاصی را کاهش دهد که گامی بزرگ برای دستیابی به ایمونوتراپی سرطان است.

منتشر شده در:

21 ژانویه 2020 www.news-medical.net