پیش بینی دیابت حاملگی با الگوریتم جدید

پیش بینی دیابت حاملگی با الگوریتم جدید

دیابت بارداری که با سطح قند خون بالا مشخص می شود، در دوران بارداری در خانم هایی که قبلاً دیابت نداشتند، دیده می شود. این بیماری که در 3 تا 9 درصد از کل حاملگی ها رخ می دهد، مملو از خطراتی است که مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور معمول دیابت بارداری با کمک آزمایش تحمل گلوکز، بین هفته های 24 و 28 بارداری تشخیص داده می شود. در این آزمایش خانم باردار محلول گلوکز را نوشیده و سپس تحت آزمایش خون قرار می گیرد تا سرعت ساماندهی گلوکز خون وی اندازه گیری شود.

یک الگوریتم جدید رایانه ای در مراحل اولیه بارداری یا حتی قبل از وقوع بارداری، پیش بینی می کند که چه افرادی در معرض خطر دیابت حاملگی قرار دارند. این تحقیق که توسط محققان موسسه علوم Weizmann انجام گرفته، در Nature Medicine منتشر شده است. دانشمندان داده های مربوط به تعداد قابل توجهی حاملگی موجود در بزرگترین سازمان بهداشت اسرائیل (خدمات درمانی Clalit ) را تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس این پیش بینی ها و با استفاده از تغییرات تغذیه ای و شیوه زندگی ممکن است بتوان از بروز دیابت حاملگی جلوگیری کرد.

پروفسور Eran Segal می گوید:« هدف نهایی ما کمک به سیستم بهداشت و درمان برا انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز دیابت در دوران بارداری بوده است.» در این مطالعه، پروفسور Segal و همکارانش از روش یادگیری ماشین برای بررسی سوابق بهداشتی موجود در Clalit استفاده کردند. این داده ها شامل اطلاعات 450،000 مورد از زنانی بود که بین سال های 2010 تا 2017 بارداری را تجربه کرده و نوزادی را به دنیا آورده بودند.

در حدود 4 درصد از این حاملگی ها دیابت بارداری، با آزمایش تحمل گلوکز، تشخیص داده شده بود. پس از پردازش مجموعه ای عظیم ازداده ها شامل بیش از 2.000 پارامتر برای هر بارداری از جمله نتایج آزمایش خون فرد باردار، تاریخچه پزشکی خود و خانواده اش این الگوریتم نشان داد که 9 مورد از این 2.000 پارامتر برای شناسایی دقیق زنان با ریسک بالای ابتلا به دیابت بارداری کافی است. این 9 پارامتر شامل سن خانم، شاخص توده بدنی، سابقه خانوادگی دیابت و نتایج آزمایشات گلوکز وی در دوران بارداری قبلی (در صورت وجود) بود.

محققان در مرحله بعد، برای اطمینان از اینكه این 9 پارامتر می توانند خطر ابتلا به دیابت حاملگی را به طور دقیق پیش بینی كنند، آن ها را برای حدود 140.000 حاملگی كه جزئی از آنالیز اولیه نبودند، بررسی کردند. نتایج این بررسی یافته های مرحله ی اول مطالعه را تأیید کرد.

این یافته ها نشان می دهد که فقط با پاسخ به نه سوال میتوان قرار داشتن در معرض خطر دیابت بارداری را پیش بینی کرد. و اگر این اطلاعات در اوایل دوره بارداری و یا حتی قبل از بارداری در دسترس باشد، می توان با اقداماتی مانند تغییر شیوه زندگی خطر ابتلا به دیابت را کاهش داد.

به طور کلی تر این مطالعه، سودمندی استفاده از مجموعه عظیم داده های مبتنی بر انسان را برای پیش بینی های بیماری شخصی نشان داده است که می تواند منجر به اقدامات پیشگیرانه و درمانی شود.

منتشر شده در: 13 ژانویه https://www.news-medical.net