بررسی سیستماتیک اهداف دارویی در موجودات زنده با فناوری جدید!

بررسی سیستماتیک اهداف دارویی در موجودات زنده با فناوری جدید!

تولید داروهای جدید و درک چگونگی تاثیرگذاری آن­ها بر روی عضوی خاص در بدن اغلب اوقات یک برگ برنده در مبارزه با بیماری در اختیار محققان و پزشکان قرار می­دهد. در همین راستا یک تیم بین­المللی از محققان به سرپرستی محققان آزمایشگاه زیست­شناسی مولکولی اروپا و Cellzome، فناوری ­ای برای شناسایی سیستماتیک اهداف دارویی در حیوانات زنده تولید کرده­اند که منجر به ایجاد نقشه ای از تاثیر متقابل دارو و پروتئین­های موش بر روی همشده است. این تحقیقات مسیر بررسی نحوه­ی تاثیر داروها و پزشکی شخصی را هموار می­کند.

وقتی یک دارو به پروتئین متصل می­شود، ساختار پروتئین تنگ­تر می­شود و فقط در دمای بالا باز می­شود. در این تحقیق Mikhail Savitski، رئیس مرکز پروتئومیکس EMBL هایدلبرگ و تیمش به همراه تیمی در Cellzome  برای مطالعه­ی پروتئین­ها آن­ها را در معرض دمای بالا قرار دادند و با این روش توانستند نحوه­ی تاثیر پروتین­ها بر یکدیگر یا بر داروها را درک کنند.

این تیم برای اولین بار توانستند به طور سیستماتیک تعامل دارو و پروتئین را در یک پستاندار ترسیم کنند. تعیین ارتباط پروتئین­ها با دارو­ها به واسطه­ی مقایسه­ی دمایی فولدینگ­های مختلف پروتئین­ها به دست آمده است. این دیدگاه کلی در مورد اهداف دارویی و عوارض جانبی احتمالی آن گامی بزرگ در حوزه­ی دارویی خواهد بود.

روش پروفایل حرارتی که برای اولین بار در سال 2014 ارائه شد این امکان را فراهم کرد تا محققان بتوانند کشت سلولی را به واسطه­ی دما مطالعه کنند. حال با پیشرفت این فناوری میتوان یک ارگانیسم زنده و پیچیده را مطالعه کرد. این روش همچنین پیشرفت قابل توجهی در تحقیقات ترجمه در سطح سلول ایجاد کرده است؛ زیرا تغییرات بیولوژیکی را می­توان با اندازه­گیری پروتئین­ها و فعال شدن مسیرهای سلولی به طور مستقیم در یک ارگان بررسی کرد. در اکتشافات حوزه­ی دارو نظارت بر درگیری هدف دارو در یک موجود زنده برای بررسی اثربخشی درمانی بسیار مهم است.

این تیم برای به نمایش گذاشتن قابلیت­های این فناوری کلیه­ی پروتئین­های موجود در کبد، ریه، کلیه و طحال موش را اسکن کرده اند. نتایج این تحقیق دید تازه­ای از نحوه­ی تعامل پروتئین­ها و اهداف دارویی را ایجاد کرده است.

یکی از محققان این گروه به نام Nils Kurzawa می­گوید:« برای اولین بار، ما می­توانیم اثر متقابل پروتئین را در بافت­های مختلف موجودات زنده بررسی کنیم. تکنیک ما می­تواند درک ما را از بیماری­های انسانی به طور قابل توجهی بهبود بخشد و به پیشرفت روش­های درمانی کمک کند.»

منشر شده در 21 ژانویه 2020 www.news-medical.net