مدلسازی موثر عملکرد آنزیم ­ها با مدل ETFL

مدلسازی موثر عملکرد آنزیم ­ها با مدل ETFL

کربن عنصر اصلی سازنده­ی اجزا بدن موجودات زنده است به عنوان مثال اسکلت اصلی گلوکز که منبع اصلی تامین انرژی موجودات زنده است از کربن تشکیل شده است. بیشتر سلول­ها به خوبی از قندها به عنوان تغذیه می­کنند و برای انجام این کار از آنزیم­های سلولی در طی واکنش­های شیمیایی برای ساخت آموینواسید­ها، نوکلئوتیدها، لیپیدها و دیگر اجزا سلولی استفاده می­کنند، به همین خاطر به این آنزیم­ها بیوکاتالیست گفته می­شود.

دانشمندان با توجه به نقش آنزیم­ها و ضرورت وجود آن­ها برای بقای حیات، چندین مدل ریاضی برای توصیف چگونگی عملکرد آنزیم­ها ایجاد کرده­اند. به عنوان مثال یکی از این مدل­ها با موفقیت برای تولید سوخت­های زیستی نسل دوم یا شناسایی اهداف دارویی در بیماری مالاریا، استفاده شده است. اما این مدل انرژی مورد نیاز برای تولید خود آنزیم در بدن را در نظر نمی­گیرد.

محاسبه­ی انرژی مورد نیاز برای تولید خود آنزیم برای بررسی بسیاری از پدیده­ها مانند تخمیر آبجو و رشد سلول­های سرطانی بسیار مهم است و نیازمند مدلسازی دقیق است. دکتر Vassily Hatzimanikatis به همراه یکی از دانشجوهای دکتری خود به نام Pierre Salvy یک مدل محاسباتی ایجاد کرده­اند که می­تواند در هنگام مدلسازی انرژی مورد نیاز برای ساخت آنزیم­ها را هم محاسبه کند. این مدل که ETFL نامیده می­شود، با در نظر گرفتن قواعد واکنش­های بیوشیمیایی و قوانین ترمودینامیک توصیف دقیقی از جریان انرژی یک پدیده ارائه می­دهد. محققان با تلفیق ابزارهای مدلسازی توانستند دقت پیش­بینی به دست آمده را به میزان چشم گیری بهبود بخشند.

این روش ادغامی از مدلسازی متابولیسم، بیان و ترمودینامیک سلول است که در نوع خود برای اولین بار ارائه می­شود و ده تا صد برابر سریع­تر از مدل­های قبلی است. برای افزایش قدرت پیش­بینی مدل ETFL طیف گسترده­ای از سنجش­ها در نظرگرفته شده، این اطلاعات از تحقیقات حوزه­ی فناوری­های امیکس استخراج شده است.

پیر سالوی می­گوید:« الگوریتم ما می­تواند تولید محصولات بیوشیمیایی و پیش­بینی نحوه­ی سوخت و ساز سلول­های سرطانی را بهبود بخشد. همچنین می­تواند در تحقیقات حوزه­ی پزشکی شخصی نیز کاربرد داشته باشد.»

منتشر شده در 13 ژانویه­ی 2020 www.news-medical.net