پرده برداری از تغییرات مولکولی موثر در سرعت روند افزایش سن

پرده برداری از تغییرات مولکولی موثر در سرعت روند افزایش سن

با وجود پیشرفت­های علمی این مسئله که چرا بعضی افراد زودتر از سایرین پیر می­شوند و برخی نسبت به همسالان خود جوان­ترند هنوز به جواب کاملی نرسیده است. درست است که پیری اجتناب ناپذیر است اما نیاز است تا تغییرات مولکولی مرتبط با آن به خوبی درک شود.

اکنون تیمی از محققان اطلاعات جدیدی منتشر کرده­اند که نشان می­دهد بدن افراد با سرعت­های مختلف روند پیری را در پیش می­گیرد. این مطالعه همچنین به نحوه­ی مراقبت برای افزایش سلامت زندگی افراد هم می­پردازد. نتایج این تحقیق می­تواند مسیر را برای تحقیقات آینده در زمینه­های مراقبت­های شخصی، داروهای هدفمند و تغییر سبک زندگی برای بهبود کیفیت زندگی، هموار کند.

دکتر Michael Snyder و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشکاه استنفورد تلاش کردند با تشکیل پروفایلی برای یک گروه از داوطلبان، تغییرات مولکولی­ای که در طول پیری رخ می­دهد را تعیین کنند. برای انجام این کار، گروهی 43 نفره از مردان و زنان سالم بین 34 تا 68 سال را مورد بررسی قرار داده و در یک مدت دو ساله در 5 نوبت نمونه گیری بیومولکول­های آنها را اندازه گیری کردند. دکتر Snyder می­گوید:« در حال حاضر تعداد معدودی از بیومارکرهای مناسب مرتبط با پیری شناسی شده اند؛ مانند کلسترول بالا که در جمعیت­های مسن­تر شایع­تر است. اما نیاز است که دانش خود در این مورد را ارتقا دهیم.»

پیری و مسیرهای بیولوژیکی بدن:

محققان دریافتند که مسیرهای خاص بیولوژیکی (متابولیکی، کبدی، ایمنی و نفروتیکی) در افراد مختلف تحت تاثیر روند پیری قرار می­گیرد. به عنوان مثال با افزایش سن، افراد بیشتر در معرض خطر بیماری­هایی مانند دیابت قرار دارند در این افراد میزان هموگلوبین A1C افزایش می­یابد. اندازه­گیری این هموگلوبین بهترین راه سنجش میزان قند خون افراد دیابتی می­باشد. علاوه بر این، افرادی که سن بالاتری دارند ممکن است بیومارکرهای التهابی بیشتری داشته باشند، این مسئله می تواند در پیری موجب آسیب پذیری آنها شود.

محققان همچنین پارامترهای اندازه­گیری شده توسط فناوری های امیکس مانند متابولیت ها، پروتئین ها، رونویسی، سایتوکین ها و... را نیز در ارتباط با افزایش سن سنجیده­اند. آنها خون، مدفوع و سایر نمونه های بیولوژیکی را مورد مطالعه قرار دادند و تعیین کردند که چگونه این سطح با افزایش سن تغییر می­کند.

پیری در سطح مولکولی:

پس از مطالعات فراوان در سطح مولکولی این تیم توانستند الگوی دقیقی از چگونگی پیری هر فرد در سطح مولکولی ترسیم کنند، این الگو می­تواند در تدوین نحوه­ی مراقبت­های فردی موثر باشد.

دکتر Snyder می گوید:« اهمیت افزایش سن بیش از آن چیزی است که تا کنون فکر می­کردیم. با در نظر گرفتن آن می توان فاکتورهای خطر آفرین برای سلامتی را به صفر رساند. همچنین مطالعه­ی ما نشان می دهد چگونه می شود روند افزایش سن را کنترل کرد تا به بهترین شکل رخ دهد. ما به مرور زمان برای بالا بردن دقت مطالعات به گروه مورد مطالعه ی بزرگ تری نیاز داریم.»

منتشر شده در 22 ژانویه 2020 www.news-medical.net