کاهش هزینه­­ ی شناسایی سریع باکتری­ ها با روش جدید

کاهش هزینه­­ ی شناسایی سریع باکتری­ ها با روش جدید

امروزه، شناسایی باکتری­ها بر اساس DNA باکتریایی نیاز به ابزار دقیق و ساعت­ها کار توسط متخصصین بسیار مجرب دارد. بیایید تصور کنیم، احتمال شیوع باکتری­ای مانند سالمونلا وجود دارد. معمولاً به منظور یافتن منشأ آن، محققان مجبورند بسیاری از نمونه­ها را به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کنند تا یک سویه باکتریایی از دیگری متمایز شود، که بسیار زمانبر است.

کوچکترین دستگاه توالی یا­بی که توسط Oxford Nanopore Technologies با نام MinION است که در سال 2015 به بازار عرضه شد. یک سال بعد آن را به ایستگاه فضایی بین المللی بردند، و برای اولین بار در شرایط بی­وزنی DNA را توالی­یابی کردند. با وجود انقلاب غیرقابل انکار در تعیین توالی ارائه شده توسط MinION، به سرعت مشخص شد که داده­های به دست آمده با این دستگاه بی­نقص نیستند همچنین استفاده از این دستگاه بسیار پرهزینه می­باشد.

دانشمندان گروه علوم غذایی دانشگاه کپنهاگ دانمارک راهی برای برای تجزیه و تحلیل صدها باکتری در یک زمان پیدا کرده­اند این روش ضمن کاهش قابل توجه هزینه­ها، دقت توالی­سنجی را تا بیش از 99٪ افزایش می­دهد. این روش که ON-rep-se نامیده می­شود، قسمت­های خاصی از ژنوم باکتری را بررسی کرده سپس نتایج را با ترتیب توالی DNA کل ژنوم باکتری مقایسه می­کند. این داده­هایی قبلاً به وسیله­ی رو­هایی مانند الکتروفورز به دست آمده­اند.

دکتر Lukasz Krych، استادیار گروه علوم غذایی دانشگاه کپنهاگ دانمارک می­گوید:«روش ما امکان شناسایی نوع صدها نمونه را در کمتر از دو ساعت فراهم می­کند و انتظار داریم با استفاده از فناوری real time این زمان کاهش یابد.»

این روش که مبتنی بر nanopore و یک رویکرد جدید در توالی­یابی real-time می­باشد و در آینده می­تواند باعث تحول در توالی­یابی DNA شود. این پروژه تحقیقاتی با همکاری شرکت لهستانی GenXone S.A، که به راه­اندازی شبکه انتقال داده­های بیوانفورماتیک کمک کرده، انجام شده است.

یکی دیگر از محققین این تیم می­گوید:«روش ما می­تواند در ایمنی مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد و باکتری­های ایجاد کننده بیماری یا سلامتی را به سرعت پیدا کرد. همچنین می­توان از آن در بخش بهداشت و درمان برای تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده کرد»

در حال حاضر، چندین شرکت به صورت آزمایشی از این روش برای برنامه­های غربالگری سریع هزاران سویه در سیستم­های خود استفاده می­کنند.

منتشر شده در: 18 دسامبر 2019 www.news-medical.net