افزایش دقت ویرایش ژن با نوعی جدید از آنزیم Cas9

افزایش دقت ویرایش ژن با نوعی جدید از آنزیم Cas9

کریسپر Cas9به عنوان ابزاری قدرتمند در ویرایش ژن در نظر گرفته می­شود زیرا ویرایش ژن را بسیار ساده کرده است. بر خلاف ژن­درمانی مرسوم که در آن نسخه­های اضافی از ژن طبیعی به سلول­ها اضافه می­شود، کریسپر Cas9با از بین بردن DNA مشکل­ساز یا اصلاح آن برای بازگرداندن عملکرد طبیعی ژن، نقص موجود را در همان محل ترمیم می­کند.

در طی فرایند، آنزیم Cas9 مسئولیت یافتن DNA مشکل ساز در ژنوم را بر عهده دارد. اما مشخص شده که ممکن است بعضی اوقات عمل این آنزیم به اندازه کافی دقیق نباشد و اصلاح DNA در مکان­های ناخواسته ژنوم اتفاق بیفتد. اصلاحات ناخواسته ژنوم به طور بالقوه می­تواند منجر به عواقب جدی مانند سرطان شود، همان طور که در آزمایش­های اولیه ژن درمانی اتفاق افتاد. بنابراین مهم است که آنزیم ویرایش مولکولی را به صورت دقیق بر روی ژنوم مورد نظر انجام دهد.

در حال حاضر، دو نسخه از Cas9 وجود دارد، SpCas9 (نوکلئاز Cas9 گرفته شده از باکتری­های Streptococcus pyogenes) و SaCas9 (نوکلئاز Cas9 گرفته شده از باکتری Staphylococcus aureus) که معمولاً در CRISPR استفاده می­شود. هر دوی این آنزیم­ها سطح مشخصی از عدم دقت را دارند.

محققان قبلاً SpCas9 را برای افزایش دقت تشخیص هدف اصلاح کرده­اند. اما این آنزیم بسیار بزرگ­تر از آن است که بتوان آن را در وکتور آدنو ویروس (AAV) جای گذاری کرد. آنزیم SaCas9 بسیار کوچکتر از SpCas9 است و به راحتی می­توان آن را در حامل­های AAV بارگذاری کرد و از آن برای ویرایش ژن در داخل بدن استفاده کرد. اما هیچ نوع SaCas9 با دقت هدفمند گیری بالا در سطح ژنوم در دسترس نیست.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکترZheng Zongli و دکتر Shi Jiahai توانسته­اند با موفقیت یک نوع آنزیم کریسپر Cas9 را به اسم SaCas9-HF طراحی کنند که از دقت بالایی در هدف قرار دادن ژنوم در سلول­های انسانی برخوردار است.

یافته­های این تیم بر اساس ارزیابی دقیق عملکرد SaCas9 اصلاح نشده و SaCas9-HF بر روی 24 هدف در ژنوم انسانی بود. این اهداف توالی بسیار مشابهی در ژنوم دارند و از این رو مستعد ویرایش خارج از هدف توسط آنزیم نوع وحشی هستند. SaCas9-HF فعالیت خارج از هدف را حدود 90٪ کاهش می­دهد.

دکتر Zheng میگوید:« این پیشرفت در آنزیم Cas9 بسیار حائز اهمیت است و به ویژه برای ژن­درمانی در آینده با استفاده از ناقلین AAV برای ارائه ویرایش ژنوم در داخل بدن مفید خواهد بود.»

منتشر شده در: شش نوامبر 2019 www.sciencedaily.com