آزمایش خون قبل از عمل می­تواند عوارض بعد از عمل را پیش­بینی کند

آزمایش خون قبل از عمل می­تواند عوارض بعد از عمل را پیش­بینی کند

در سطح جهان، از 200 میلیون بزرگسال که تحت عمل­های جراحی قابل توجه قرار می­گیرند، 18٪ عوارض جدی قلبی و عروقی از جمله مرگ را طی 30 روز پس از جراحی تجربه خواهند کرد. این عمل­های جراحی شامل تعویض مفصل ران و زانو، برداشتن روده و... می­باشد. یک مطالعه بین­المللی که توسط محققان Hamilton انجام شده است نشان می­دهد که آزمایش متداول خون قلبی قبل از عمل می­تواند پیش­بینی کند چه کسی بعد از اکثر جراحی­ها عوارض جانبی را تجربه خواهندکرد.

دکتر PJ Deveraux، سرپرست این تحقیقات می­گوید:« هر نوع جراحی می­تواند از طریق تشکیل لخته خون، التهاب طولانی مدت یا خونریزی باعث آسیب به بافت قلب شود.»

مطالعه VISION نشان داد كه آزمایش خون قلبی و به طور مشخص، سنجش میزان NT-proBNP قبل از عمل می­تواند عوارض قلبی و عروقی را پیش­بینی كند. سطح بالای NT-proBNP می­تواند در اثر ناهنجاری­های مختلف در عضله قلبی در اثر استرس، التهاب یا برانگیختگی بیش از حد ایجاد شود. از این مارکر می­توان در تشخیص بیمارانی که در معرض عوارض شدید قلبی بعد از عمل قرار دارند، استفاده کرد.

این مطالعه شامل 10.402 بیمار با سن بالای 45 سال و جراحی غیر قلبی با اقامت شبانه از 16 بیمارستان در نه کشور بود. این مرحله از مطالعه VISION که برای درک عوامل قبل و بعد از عمل که منجر به عوارض قلبی انجام شد، شش سال به طول انجامید.

نتایج این آزمایش خون ساده ضمن مشخص کردن بیمارانی که نیاز به مراقبت و نظارت شدیدتری بعد از عمل دارند، می­تواند نیاز به مشاوره پزشکی قبل از جراحی را برای بیمارانی که خطر ابتلا به عوارض قلبی نشان نمی­دهند را کاهش دهد.

دکتر Brian H. Rowe، مدیر علمی انستیتوی بهداشت گردش خون و تنفس انستیتوی کانادا می­گوید:« آسیب قلبی بعد از جراحی غیرقلبی به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی که نیاز به توجه دارد در حال ظهور است. این گروه تحقیقاتی ارتباط بین افزایش یک بیومارکر مشترک و خطر ابتلا به عوارض جانبی و مرگ و میر را روشن کرده است.»

منتشر ده در: 23 دسامبر 2019 www.news-medical.net