درمان رایج­ترین نوع سرطان کبد با ترکیبات دارویی جدید

درمان رایج­ترین نوع سرطان کبد با ترکیبات دارویی جدید

دانشمندان پژوهشگاه علوم سرطان سنگاپور (CSI) و آژانس علوم، فناوری و پژوهشکده ژنوم سنگاپور (GIS) ترکیب چهار دارو را کشف کرده­اند که می­تواند به طور بالقوه سرطان سلول­های کبدی (HCC) را هدف قرار دهد. این یافته ها با استفاده از یک سیستم عامل غربالگری داروهای هدفمند ژن به دست آمده است و انتظار می­رود که راه­های درمانی جدید و مؤثرتر برای سرطان کبد و همچنین سایر سرطان­ها را فراهم کند.

هشتاد پنج درصد از سرطان­های کبد را HCC تشکیل می­دهد. فقدان مداخلات درمانی مؤثر برای HCC، سرطان کبد را به دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان تبدیل کرده است. داروهای فعلی، مانند sorafenib و regorafenib ، که برای درمان HCC استفاده می شوند، دوام بالایی ندارند و معمولاً فقط برای درمان بیماران مبتلا به HCC پیشرفته استفاده می­شوند. پیشرفت در کشف درمانی برای HCC، برای رفع این نیاز لازم است.

این تیم تحقیقاتی برای شناسایی نامزدهای بالقوه داروهای ضد SALL4 (یک ژن سرطان مرتبط با HCC) یک پلت­فرم غربالگری داروهای هدفمند ژن را ایجاد کرد. این کاندیداهای دارویی می­توانند نیاز پزشکی برای درمان­های موثرتر HCC را برطرف کنند.

این تیم چهار ترکیب طبیعی را یافت که هدف آن­ها SALL4 است. SALL4 پروتئینی است که در رشد اولیه جنین حضور دارد اما به طور معمول در بافت­های بزرگسال خاموش می­شود. این پروتئین در سرطان­های مختلف فعال شده و در 30 تا 50 درصد تومورهای HCC بیان می­شود. این ترکیبات طبیعی می­توانند رشد سلول­های سرطانی HCC مرتبط با SALL4 را محدود کنند. یک تحقیق درمورد این ترکیبات نشان می­دهد که آن­ها اکسید فسفریلاسیون را مهار می­کنند. این واکنش در مسیر متابولیکی قرار دارد که رشد سلول­های سرطانی با بیان بالای SALL4 را تقویت می­کنند.

این تیم نشان داد که الیگومایسین، قوی­ترین ترکیب طبیعی شناخته شده، اثر بالاتری نسبت به داروی معمول مانند sorafenib  دارد و سمیت کمی در دوزهای مؤثر نشان داده است. الیگومایسین توسط باکتری­های استرپتومایسس تولید می­شود و هنگامی که با سورافنیب ترکیب شود می­تواند اثر بهتری بر مهار رشد تومورهای HCC مرتبط با SALL4 داشته باشد. همچنین ممکن است از الیگومایسین برای سرکوب سایر سرطان­های مرتبط با SALL4 مانند سرطان ریه استفاده شود.

این یافته ها همچنین نشان می­دهد که پزشکان میتوانند از SALL4 به عنوان یک بیومارکر بالقوه برای انتخاب بیماران سرطانی استفاده کنند. این گروه از بیماران کسانی هستند که می توانند از روشهای درمانی با مهار کننده های اکسید فسفریلاسیون که باعث اختلال در متابولیسم انواع خاصی از تومور می شوند، بهره مند شوند.

دکتر Justin Tan که سرپرستی این تحقیقات را به عهده داشته است می­گوید:« مطالعه ما نقط ضعف در تومورهای بیان کننده ژن سرطان SALL4 و همچنین ترکیبات موثر بر این آسیب پذیری را شناسایی کرده است. این ترکیبات از پتانسیل بالایی برای استفاده بیشتر در داروها مرتبط با درمان موثر سرطان کبد و سایر سرطانهای مرتبط با این ژن برخوردار هستند. مطالعات بیشتر در مورد این ترکیبات می­تواند بینش عمیق­تری برای پیشرفت در پزشکی دقیق برای سرطان های مرتبط با SALL4 و بهبود کیفیت درمان­های سرطان ایجاد کند.»

سرطان کبد ششمین سرطان شایع در سراسر جهان است که در هر 100000 نفر در سال حدود 24 نفر به آن مبتلا می­شوند. از این رو، عدم وجود گزینه­های درمانی برای آن یک نگرانی جدی است. با توسعه پلت­فرم غربالگری دارو، با هدف ارائه یک فرایند تجویز دارو کارآمدتر، این نگرانی برطرف خواهد شد.

منتشر شده در: 30دسامبر 2019 www.news-medical.net