تلاش جهانی برای درمان کووید 19

تلاش جهانی برای درمان کووید 19

اعلام وضعیت پاندمیک برای بیماری COVID-19 نیاز به تسریع تحقیقات برای ساخت دارویی برای درمان یا واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را افزایش داده است. این تلاش هم توسط شرکت های داروسازی و هم سازمان های تحقیقاتی در خارج و داخل کشور در جریان است. طبق گفته Xu Nanping، معاون وزیر علوم و فناوری چین، نخستین واکسن COVID-19 در چین تا پایان آوریل آماده آزمایشات بالینی است. همچنین تحقیقات دیگری برای یافتن راهی برای مبارزه با کرونا ویروس جدید در جریان است که به اختصار به نمونه هایی از به آنها میپردازیم:

واکسن کروناویروس داخل بینی Altimmune:

این واکسن توسط شرکت Altimmune مستقر در ایالات متحده، ساخته شده است. طراحی و سنتز واکسن تک دوز به پایان رسیده است و مرحله ی آزمایش های حیوانی در حال انجام است. این واکسن بر اساس پلتفرمی مشابه واکسن NasoVAX (واکسن آنفولانزا) ساخته شده است.

INO-4800:

شرکت Inovio Pharmaceutical به منظور پیشبرد توسعه واکسن سابق ، INO-4800، به عنوان یک واکسن کروناویروس جدید با شرکت پدافند بیوتکنولوژی همکاری کرده است. این شرکت آزمایش های پیش بالینی را برای تولید محصول بالینی آغاز کرده است. آزمایش های بالینی این واکسن در حال انجام است و طراحی آزمایش های بالینی انسان به اتمام رسیده است. این شرکت 3،000 دوز را برای آزمایش های بالینی پیش بینی شده در انسان برای انجام در سراسر ایالات متحده ، چین و کره جنوبی آماده کرده است. برنامه هایی برای تولید در مقیاس بزرگ نیز تدوین شده است. انتظار می رود کارآزمایی بالینی انسان در 30 داوطلب سالم در آوریل 2020 در ایالات متحده آغاز شود و به دنبال آن در چین و کره جنوبی انجام شوند.

NP-120 (Ifenprodil)

شرکت داروسازی Algernon اعلام کرده است که در حال مطالعه بر رو NP-120 خود به عنوان یک درمان بالقوه Covid-19 است. Ifenprodil یک گیرنده گلوتامات و گیرنده N-methyl-d-aspartate (NDMA) است که تحت نام تجاری Cerocal فروخته می شود.

APN10

این دارو یکی از کاندیداهای موجود است که توسط APEIRON Biologics توسعه یافته است. این دارو نتیجه ی تحقیقات یکی از اساتید دانشگاه بریتیش کلمبیا برای مقابله با سارس است. کارآزمایی های آن در چین انجام خواهد شد.

از نمونه های داخلی میتوان به تلاش شرکت آریوژن فارمد اشاره کرد که تولید کننده ی داروی توسیلیزومب می باشد. این دارو در سال 2017 تائیدیه ی FDA برای مقابله با سندروم آزادسازی سایتوکاین ها را دریافت کرده است. به گزارش ایران بیوتک نیوز به نقل از دکتر امیر فرشچی این دارو که استفاده ی موفقیت آمیز آن برای بیماران حاد مبتلا به عفونت کووید 19 توسط کمسیون بهداشت چین تائید شده است در حال بررسی برای گرفتن مجوزهای وزارت بهداشت می باشد برای استفاده در درمان بیماران می باشد.

منابع:

ایران بیوتک نیوز

https://www.clinicaltrialsarena.com/