افزایش پتانسییل غربالگری سرطان دهانه رحم مرتبط با HPV با آزمایش ادرار

افزایش پتانسییل غربالگری سرطان دهانه رحم مرتبط با HPV با آزمایش ادرار

محققان مرکز جامع پژوهش های سرطان دانشگاه Lineberger کارولینای شمالی گزارش دادند که یک روش غربالگری غیر تهاجمی برای سرطان دهانه رحم مرتبط با HPV، پتانسیل تقویت دسترسی به غربالگری را دارد که زمینه ساز تحقیقات بیشتری است.

در مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال میکروبیولوژی بالینی منتشر شده است، محققان آزمایش ادرار را با سایر روش های غربالگری مورد استفاده در تشخیص زنان در معرض خطر سرطان دهانه رحم مرتبط با HPV مقایسه کردند. آن ها دریافتند استفاده از آزمایش ادرار نویدبخش است، اما تحقیقات بیشتری برای بهبود دقت آزمایش لازم است.

دکتر Jennifer S. Smith استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جهانی UNC Gillings می گوید:« نمونه برداری ادرار یک روش فوق العاده امیدوار کننده است که می تواند باعث افزایش چشمگیر افراد تحت پوشش غربالگری شود زیرا ممکن است برای خیلی از خانم ها آزمایش بسیار ساده تر و قابل قبول تری باشد. نتایج ما بسیار امیدوارکننده بود، اما نیازمند به تحقیقات بیشتر است.»

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV با سرطان دهانه رحم، انواع خاصی از سرطان سر و گردن و سایر سرطان ها مرتبط است. پیش از این، دانشمندان آزمایش هایی را برای تشخیص برخی سویه های تومورزای HPV که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود توسعه داده اند اما هیچ کدام از آن ها که ادرار را به طور خاص آزمایش کرده باشد در ایالات متحده تایید نشده است.

دکتر Lisa Rahangdale استادیار دانشکده پزشکی UNC در گروه زنان و زایمان گفت:« آزمایش ادرار می تواند موانع غربالگری اولیه را برای خانم ها کاهش دهد زیرا به معاینه لگن احتیاج ندارد و لزوماً ویزیت پزشک هم نیاز نیست. داشتن یک تست آسان و غیر تهاجمی، فرصت های بیشتری را برای غربالگری بدون معاینه لگن فراهم می کند.»

محققان در مطالعه خود، آزمایش ادرار را با استفاده از Oncolarity که تست HPV تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریكا است، با نتایج حاصل از نمونه های گردن رحم گردآوری شده، آزمایش پزشكان و بیوپسی 307 زن مقایسه كردند. براساس نتایج بیوپسی، آن ها دریافتند که 83 زن یا 27 درصد، دارای ناهنجاری های گردن رحم در درجه بالا هستند.

آزمایش ادرار برای HPV توانست 80 درصد از این موارد را تشخیص دهد. محققان دریافتند که آزمایش نمونه های گردنه رحم گردآوری شده و نمونه های جمع آوری شده توسط پزشکان برای سویه های HPV پرخطر در مقایسه با تست ادرار تا حدودی دقیق تر هستند.

محققان گزارش دادند از آنجا که میزان حساسیت تست ادرار برای تشخیص باکیفیت موارد مستعد سرطان دهانه رحم در مقایسه با سایر انواع غربالگری ها پایین تر است، باید برای بهبود دقت آزمایش بیشتر تحقیق کرد.

با این حال، محققان پتانسیل آزمایش ادرار را به عنوان یک گزینه غربالگری غیر تهاجمی جایگزین به منظور افزایش گزینه های غربالگری، به ویژه برای زنانی که دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی دارند و یا غربالگری نشده اند، بالا می بینند.

دکترRahangdale گفت:« این مطالعه نوید استفاده از غربالگری HPV توسط تست ادرار را می دهد، اگرچه هنوز کارهایی برای بهبود خصوصیات آن وجود دارد تا قابل مقایسه با سایر روش های غربالگری باشد. ما در حال حاضر آزمایش های خوبی را برای غربال سرطان دهانه رحم داریم، اما اگر زنان به آن ها دسترسی نداشته باشند، فایده ای برای آن ها نخواهند داشت. با افزایش دسترسی به غربالگری، زنان بیشتری می توانند غربالگری شوند و در نهایت، ما می توانیم از سرطان دهانه رحم بیشتر جلوگیری کنیم.»

منتشر شده در: 9 فوریه 2020 www.news-medical.net