تلاش محققان برای ساخت واکسن COVID 19

تلاش محققان برای ساخت واکسن COVID 19

شیوع بیماری کروناویروس (COVID-19) تا سوم مارس در سراسر جهان باعث ابتلا حدود 91.000 نفر و مرگ بیش از 3.100 نفر شده است. در میان این بحران به وجور آمده، دانشمندان در سراسر جهان در تلاش برای توسعه روش­های درمانی و همچنین ساخت واکسن هستند.

از این تلاش ها می توان به شرکت بیوتکنولوژی Moderna ، که نمونه ی اولیه واکسن را تولید کرده و آن را برای دریافت تائیدیه شروع آزمایش های بعدی به محققان دولتی آمریكا ارسال کرده است، اشاره کرد. برنامه ریزی این شرکت نشان می دهد که آزمایش برای واکسن آزمایش جدید در ماه آوریل آغاز می شود، هرچند ممکن است آزمایش و تأیید استفاده از واکسن در مقیاس های بزرگ تا یک سال طول بکشد.

این واکسن که mRNA 1273 نام دارد، پاسخی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند که می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند. اگر کارآزمایی طبق برنامه ریزی انجام شود، ممکن است از آزمایشگاه تا آزمایش انسانی حدود سه ماه طول بکشد. اگرچه ممکن است ماه ها طول بکشد تا واکسن برای استفاده در دسترس باشد اما در مقایسه با شیوع SARS تا کنون روند سریع تری طی شده است.

قابل ذکر است که دولت ایالات متحده از کنگره خواستار بودجه 1.25 میلیارد دلاری برای پیگیری سریع توسعه داروها و واکسن های ضد ویروس برای این بیماری شده است. همچنین از این وجوه برای اقدامات احتیاطی ، نظارتی و معالجه بیماران آلوده به پاتوژن کشنده استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر تیمی از دانشمندان دانشگاه Science and Technology هنگ کنگ (HKUST) به تازگی کشف مهمی را در شناسایی مجموعه ای از اهداف واکسن بالقوه برای کورو ویروس SARS-CoV-2 انجام داده اند که منجر به هدایت تلاش های آزمایشی به سمت توسعه واکسن در برابر ذات الریه ناشی از ویروس ( COVID-19) می شوند.

همانطور که SARS-CoV در سال 2003 باعث شیوع SARS (سندرم شدید تنفسی حاد) شد، SARS-CoV-2 متعلق به همان جنس Betacoronavirus و باعث ایجاد بیماری( COVID-19) می شود. این تیم با در نظر گرفتن شباهت ژنتیکی بین SARS-CoV-2 و SARS-CoV، از داده ایمونولوژیکی تجربی مشخص شده برای شناسایی مجموعه ای از سلول های B و Tهای مشتق شده در SAR-CoV که دقیقاً با SARS-CoV-2 مطابقت دارد، استفاده میکند.

انتظار می رود که کار این تیم به سرپرستی پروفسور Matthew McKay و دکتر Ahmed Abdul Quadeer بتواند در هدایت تحقیقات آزمایش ها به سمت توسعه واکسن های مؤثر علیه SARS-CoV-2 کمک کند.

پروفسور مک کی اظهار می گوید:« علیرغم تشابهات بین SARS-CoV و SARS-CoV-2، اختلاف ژنتیکی بین این دو وجود دارد و کامل مشخص نیست اپی توپ هایی که علیه SARS-CoV پاسخ ایمنی ایجاد می کنند، در برابر SARS-CoV-2 مؤثر باشند. ما دریافتیم که فقط حدود 20٪ از نگاشت اپی توپ های SARS-CoV با SARS-CoV-2 یکسان می باشد، و معتقدیم که این نامزدها امیدوار کننده هستند.»

به طور کلی، کار این تیم بخشی از یک تلاش جهانی است که به دنبال بدست آوردن داده هایی برای COVID-19 است که در دسترس جامعه علمی قرار میگیرد تا این ویروس جدید را درک کرده و مداخلات موثری انجام گیرد.

 

منتشر شده در:

www.news-medical.net

26 فوریه 2020