Coronavirus می تواند به یک بیماری همه گیر جدید تبدیل شود

Coronavirus می تواند به یک بیماری همه گیر جدید تبدیل شود

کرونا ووهان یا 2019-nCoV، یک کرونا ویروس جدید است، که قبلاً شیوع پیدا نکرده است. اولین مورد ابتلا به این بیماری در استان ووهان چین به ثبت رسید و سپس به کشورهای دیگر منتقل شد. بسیاری از کسانی که به این ویروس آلوده شده­اند یا در یک بازار فروش عمده غذاهای دریایی در ووهان کار می­کردند یا از این بازار خرید کرده­اند.

مشخصات کلی و پیشینه­ی کروناویروس­ها:

کرونا ویروس­ها، ویروس­هایی بزرگ، پوشش­دار و حاوی RNA تک رشته­ای می­باشند. پوشش این ویروس دارای برآمدگی­های بزرگ، با فاصله زیاد از یکدیگر می­باشد، این برآمدگی­ها مشابه تاج خورشید بوده از این رو این خانواده از ویروس­ها را کرونا به معنی تاج نامیده­اند. کرونا ویروس SARS و MERS به ترتیب قبلاً در چین و خاورمیانه شیوع پیدا کرده و باعث ایجاد سندروم­ حاد تنفسی شده­اند.

منشا و انتشار:

تمامی موارد اولیه­ی ابتلا به این بیماری با یک بازار فروش عمده حیوانات و غذاهای دریایی مرتبط بودند. در این بازار علاوه بر غذاهای دریایی غرفه­های فروش مرغ، قرقاوول، موش خرما، خفاش، مارهای سمی و... دایر بوده است. طبق آخرین گزارش­ها احتمالاً منشا این ویروس مارها هستند و برخی جهش­ها به ویروس اجازه داده­اند تا انسان را نیز آلوده کنند.

هنوز اطلاعات کاملی از این ویروس در دسترس نیست اما تحقیقات اولیه نشان می­دهد این ویروس قابلیت انتقال انسان به انسان را دارد و احتمالاً ارتباط نزدیک با افراد می­تواند باعث ابتلا به بیماری شود. ارتباط نزدیک در مورد 2019-nCoV ارتباط نزدیک به معنای قرار گیری در فاصله­ی حدود 2 متری فرد مبتلا در طولانی مدت بدون ماسک و محافظ­های دیگر می­باشد.

علائم و درمان:

این ویروس که باعث بیماری­ای مشابه ذات الریه می­شود، عللائمی همچون سرفه، تب و مشکلات تنفسی دارد. برای تشخیص آزمایشگاهی 2019-nCoV می­توان از تست الایزا برای شناسایی آنتی­ژن­های موجود در ترشحات و از PCR برای شناسایی اسیدنوکلئیک موجود در ترشحات تنفسی و نمونه­ی مدفوع استفاده کرد. از آنجا که این بیماری ویروسی است، آنتی بیوتیک­ها در درمان آن بی­اثرند. برای مقابله با این ویروس هیچ گونه واکسن تائید شده­ای موجود نمی­باشد و تنها می­توان برای کاهش علائم از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد. بهبود افراد مبتلا، به قدرت سیستم ایمنی آن­ها وابسته بوده و مرگ و میر، در بین افرادی که از سلامت کافی برخوردار نبوده­اند دیده شده است.

خطر زمانی شیوع بیماری:

  • 31 دسامبر 2019: مقامات چین به سازمان جهانی بهداشت(WHO) گزارش داده­اند که مواردی از یک بیماری مرموز ریه، در شهر ووهان این کشور دیده شده است. همزمان با شروع تحقیقات برای یافتن منشا بیماری، افراد مبتلا شناسایی و قرنطینه شدند.
  • 1 ژانویه: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری­های ایالات متحده اعلام کرد که منبع عفونت یک بازار پخش غذاهای دریایی در شهر ووهان می­باشد؛ برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس این بازار بلافاصله تعطیل شد.
  • 9 ژانویه: WHO اعلام کردکه عامل بیماری نوعی كروناویروس می­باشد. این خانواده از ویرووس­ها قبلاً باعث شیوع بیماری­هایی مانند SARS و MERS-Cov شده­اند.
  • 11 ژانویه: تعداد افراد آلوده در چین به بیش از 50 نفر رسید و اولین نفر در اثر ابتلا به ویرووس درگذشت.
  • 17 ژانویه: مقامات بهداشت و درمان امکان انتقال انسان به انسان را رد کردند اما آن را غیر ممکن ندانستند.
  • 20 ژانویه: مقامات اعلام کردند که بیماری می­تواند از انسان به انسان منتقل شود. 100 مورد جدید به افراد آلوده در چین اضافه شدند.
  • 22 ژانویه: مقامات چین مرگ 17 نفر و آلوده شدن 550 نفر را تائید کردند. شهر ووهان با یازده میلیون نفر جمعیت به صورت کامل قرنطینه شد.
  • 23 ژانویه: مقامات چینی چند شهر دیگر این کشور با مجموع هشت میلیون نفر را به محدوده­ی قرنطینه اضافه کردند. تعداد مبتلایان به 600نفر و تعداد جان باختگان به 18 نفر افزایش یافت.
  • 24 ژانویه: تعداد مبتلایان به 830 و تعداد جانباختگان به 26 نفر رسید که جوان­ترین آ«­ها فردی 36 ساله بوده است. با افزایش محدوده­ی قرنطینه در چین، جمعیت افراد قرنطینه شده به 35 میلیون نفر رسید. چین مرگ دو نفر خارج از مرکز شیوع بیماری را تائید کردند.
  • 25 ژانویه: با ثبت 15 مرگ جدید تعداد کشته شدگان به 41 نفر رسید و تعداد مبتلایان به 1300 نفر افزایش یافت.

طبق آخرین گزارشات، کوچکترین قربانی این ویروس یک کودک دو ساله بوده است. کارشناسان انتظار دارند این بیماری هزاران نفر را آلوده کرده و مهار آن طولانی شود.

منبع:

22 ژانویه www.news-medical.net

23 و 24 ژانویه www.nytimes.com

میکروب شناسی پزشکی جاوتز