مطالعات نشان می دهد که تزریق یک دوز واکسن HPV ممکن است از ابتلا به سرطان جلوگیری کند

مطالعات نشان می دهد که تزریق یک دوز واکسن HPV ممکن است از ابتلا به سرطان جلوگیری کند

طبق آمار مراکز کنترل بیماری آمریکا سالانه 34800 مورد از سرطان­های تشخیص داد شده، با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط است. تصور می­شود که این ویروس بیش از 90٪ از همه سرطان­های دهانه رحم و مقعد، بیش از 60٪ از همه­ی سرطان­های آلت تناسلی و تقریبا 70٪ از کل سرطان­های دهان را تشکیل می­دهد. این در حالی است که تزریق واکسن می­تواند موجب ایجاد مقاومت شود.

تحقیقات مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون (UTHealth) ، نشان می­دهدکه یک دوز واکسن HPV ممکن است به همان اندازه سری دو یا سه تزریق توصیه شده، موثر باشد. اما به گفته­ی دکتر Ashish A. Deshmukh خیلی زود است که افراد برای محافظت به یک دوز واحد از واکسن اعتماد کنند. این محقق می­گوید:« پوشش واکسن HPV به دلیل پایین بودن میزان واکسن در بسیاری از کشورها، کمتر از 10٪ در سطح جهان است. متقاعد کردن افراد برای دریافت اولین دوز در چندین کشور یک چالش بزرگ است و اکثر نوجوانان به دلیل عدم وجود زیرساخت­های فشرده لازم برای اجرای تزریق دوم و سوم، قادر به تکمیل سری توصیه شده نیستند. اگر آزمایش­های بالینی در حال انجام، شواهدی در مورد مزایای پایدار تزریق یک دوز ارائه دهند، پیامدهای استراتژی تک دوز می­تواند برای کاهش بار این سرطان­ها در سطح جهانی قابل توجه باشد.

با اینکه شرکت کنندگان در این مطالعه فقط زنان را شامل می شدند، مراکز کنترل بیماری توصیه می­کنند که در صورت شروع این تزریق واکسن بین سنین 16 تا 26 سالگی سه تزریق و برای همه کودکانی که تزریق را قبل از 15 سالگی شروع می­کنند دو تزریق، استفاده شود. آخرین نسل واکسن HPV می­تواند در برابر تقریبا 90٪ عفونت­های HPV که باعث سرطان می شوند. با این حال، میزان واکسیناسیون فعلی کمتر از ایده آل است.

دکتر Kalyani Sonawane، استاد دانشگاه UTHealth می­گوید:« نحوه­ی فعلی تزریق واکسن HPV می­تواند برای متقاعد کردن افراد ایجاد زحمت کند. در صورت تائید موثرربودن یک دور در آزمایش­ها، این روند تسهیل می­شود. این تسهیل به بهبود میزان پوشش در نوجوانان کمک خواهد کرد و و احتمالاً باعث افزایش میزان جذب در گروه سنی تازه تأیید شده نیز می­شود.»

منتشر شده در 28 دسامبر 2019

منبع: www.news-medical.net