عرصه های جدید پزشکی شخصی

عرصه های جدید پزشکی شخصی

درمان­های مبتنی بر جمعیت به طور کلی برای بشریت بسیار سودمند بوده­اند. با این حال، هر فرد به دلیل عواملی مانند آرایش ژنتیکی و عوامل محیطی واکنش متفاوتی به یک دارو نشان می­دهد. در راستای دستیابی به نتیجه مطلوب بالینی و درمانی، صنعت داروسازی تلاش های زیادی را برای تأمین نیازهای فردی بیمار انجام داده است.

درمان­های شخصی­سازی شده، سفارشی هستند؛ این روش­های درمانی برای بیمارانی انجام می­شود که به داروها و روش­های درمانی معمولی پاسخ نمی­دهند. پزشکی شخصی از داده­های ژنتیکی و اپی­ژنتیک بیمار استفاده می­کند. پروفایل ژنتیکی یک فرد به متخصصان کمک می­کند تا تصمیم بهتری درباره­ی نوع داروها یا درمان داشته باشند.

نقش فارماکوژنومیک و فارماکوژنتیک در پزشکی شخصی:

فارماکوژنومیک یک زمینه درمانی است که به شناسایی ژن­های موثر بر پاسخ دارو در بیمار کمک می­کند. یافته­های این مطالعات باعث شناسایی ژن­هایی شده است که عامل مستعد ابتلا به یک بیماری خاص هستند. فارماکوژنومیک می­تواند در سرعت بخشیدن به روند درمان یک بیماری موثر باشد. به عنوان مثال، تغییرات ژنتیکی موجود در بیمار مبتلا به سرطان پستان را می­توان با یک آزمایش خون ساده شناسایی کرد، در نتیجه امکان انتخاب داروی مناسب، دوز و دفعات مصرف را فراهم می­آورد. فارماکوژنتیک برای داروهای ضد سرطان و داروهای ضد انعقاد خون بصورت تجاری مورد استفاده قرار می­گیرد.

با استفاده از فارماکوژنتیک و فارماکوژنومیک، واکنش­های متغیر دارو در هر بیمار با مشخصات ژنتیکی بیمار مرتبط می­شود. با توجه به این داده­ها، داروهای شخصی سازی شده برای درمان بیماری­های عفونی، سرطان، اختلال عملکرد مثانه، اختلالات زنان و زایمان، اختلالات عصبی و همچنین بیماری­های خود ایمنی در حال تولید است.

در سال­های اخیر سوابق خونی و متابولیکی به دلیل دقت خوب و قابلیت تحلیل برای توسعه پزشکی شخصی استفاده می شود. در آزمایش­های متابولیکی، طیف سنجی جرمی با حساسیت بالا انجام می­شود که می­تواند بیش از 10،000 متابولیت را با دقت بی­نظیر تشخیص دهد. سوابق خونی با تشخیص تغییر در جمعیت سلول­ها و مسیرهای ایمنی به درک پاسخ ایمنی بدن کمک می­کند. از داده­های به دست آمده از این آزمایش­ها می­توان برای ساخت مدل­های قوی استفاده کرد که جزئیاتی از مکانیسم بیماری و عوامل خطرساز مرتبط با بیماری را ارائه می­دهند.

 

رویکرد Theranostic:

Theranostic یا فارماکودیاگنوستیک شاخه­ای از پزشکی است که به طور مؤثر تست­های تشخیص مولکولی را با درمان هدفمند ترکیب می­کند. این زمینه همچنین در ارائه خدمات پزشکی شخصی­سازی شده نقش اساسی دارد؛ به عنوان مثال، در پزشکی هسته ای، روش theranostic شامل جفت شدن تصویربرداری تشخیصی و درمان با استفاده از مولکول­هاییست که در دوزهای مختلف تجویز شده یا به طور متفاوتی نشاندار می­شوند.

این رویکرد در حال حاضر می­تواند پیش­بینی کند که آیا مداخله برای بیمار مفید است یا خیر، این یک مزیت برای کودکان و افراد دارای نقص ایمنی محسوب می­شود. theranostic می­تواند به تخمین ایمنی و سمیت درمان­های هسته­ای هدفمند کمک کند. مطالعات نشان داده است که بیماران مبتلا به تومورهای عصبی و غدد درون ریز، حتی پس از بیش از 8 چرخه رادیوتراپی هیچ نشانه­ای از سمیت درجه 3 یا درجه 4 بروز ندادند.

چالش­ها و مزایای پزشکی شخصی:

صنعت داروسازی تولید داروهای شخصی شده را به عنوان یک عرصه با مزایا و چالش­های خاص خود می­بیند. با انتخاب مولکولی جمعیت خاصی از بیماران، می­توان با انجام کارآزمایی بالینی (فاز سه) قوی و کوچکتر، زمان مورد نیاز برای تولید دارو را کاهش داد. با این حال برای تولید داروهای شخصی سازی شده چالش­های بسیاری وجود دارد.

اولین مسئله انتخاب یک جمعیت منحصر به فرد از بیماران است که به دلیل پیچیدگی بسیار روش­های تحلیلی و تشخیصی درگیر، هزینه­های اولیه کشف و توسعه دارو را افزایش می­دهد. در مرحله­ی بعد، یافتن و هدف قرار دادن مولکول واسطه­ای صحیح که باعث ایجاد بیماری می­شود، چالش برانگیز است.

در گذشته مسائل اخلاقی مطرح شده است، چرا که بسیاری از ارگان­های دولتی و دانشگاه­ها هنوز برای تعیین اختلالات / بیماریهای ژنتیکی و استفاده­ی آن در پزشکی شخصی، استانداردهای مشخصی ارائه نداده­اند.

نتیجه:

در عصر پزشکی ژنومی و مولکولی، توسعه پزشکی شخصی نه تنها دانشمندان، دانشگاهیان و صنعتگران بلکه بیماران را نیز درگیر می­کند. رضایت بیمار با کنترل مؤثر بیماری و بهبود کیفیت زندگی همراه است. برای ایجاد اعتماد و هماهنگی با بیماران، باید اطلاعات حیاتی در مورد استراتژی درمانی با آن­ها به اشتراک گذاشته شود.

اگرچه پزشکی مرسوم همچنان جایگاه برجسته­ای در درمان و کنترل بیماری دارد اما داروهای شخصی، آینده­ی امیدوارکننده ای را در ارائه "درمان صحیح برای بیمار مناسب در زمان مناسب" نشان می­دهند.

منتشر شده در: www.news-medical.net