آزمایش ژنتیک و پزشکی شخصی

آزمایش ژنتیک و پزشکی شخصی

پزشکی رایج معمولاً بدون در نظر گرفتن ژنتیک و سایر عوامل مؤثر، درمان­های یکسانی را برای همه بیماران مبتلا به یک بیماری مشابه تجویز می­کند. محدودیت­های این روش به سبب عوامل متعدد درگیر است که همه آن­ها در اثربخشی و ایمنی داروها تأثیر دارند.

پزشکی شخصی نوعی از درمان­های نوظهور است که با هدف ارتقاء اختصاصیت و اثربخشی دارو، با استفاده از هدفمندتر و فردی­تر کردن آن برای هر بیمار انجام می­شود. یکی از حوزه های پزشکی شخصی فارماکوژنومیک نامیده می شود که از طریق آزمایش ژنومی تجویز داروها را بهبود می­بخشد.

چرا آزمایش ژنتیک در توسعه پزشکی شخصی مفید است؟

ژن­ها به عنوان "نقشه" برای ترسیم توالی اسیدهای آمینه که از توالی RNA رونویسی می شوند، استفاده می­شود. بنابراین بررسی ژن­ها می­تواند محققان را در مورد پروتئوم منحصر به فرد هر بیمار آگاه سازد. این بررسی دیدگاه مناسبی در مورد بیماری و پیشرفت دارو ایجاد می­کند به ویژه اگر پروتئین در تجزیه دارو یا حمل و نقل آن نقش داشته باشد. علاوه بر این، یک پروتئین خاص ممکن است هدف دارو یا درگیر در یک آبشار سیگنالینگ مرتبط با دارو باشد. بنابراین، تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی نقش مهمی در توسعه پزشکی شخصی بازی می­کند.

آزمایش ژنتیکی همچنین مشخص کرده است که افراد دارای ژنتیک خاص پاسخ­های مشابهی به درمان­ها دارند. به عنوان مثال، افراد دارای خصوصیت ژنتیکی خاص ممکن است بیشتر در خطر عوارض جانبی باشند. همچنین ممکن است برای به دست آمدن اثر قابل قبول به دوز بسیار بالاتری نیاز داشته باشند، به هیچ وجه از مزایای این درمان بهره نبرد، پاسخ بهتری به درمان داشته باشد یا دوره درمان متفاوتی را بطلبد. بنابراین، با شناسایی اینکه تغییرات ژنتیکی با کدام یک از این مشخصه­ها در ارتباط است، داروها و درمان­ها می­توانند بهبود یافته و ایمن­تر و موثرتر عمل کنند.

این حوزه از تحقیقات قبلاً مورد توجه بسیاری از بیماری­های پیچیده مانند HIV، سرطان، افسردگی و بیماری­های ریه، قرار گرفته است.

چگونه ژنوم تجزیه و تحلیل می شود؟

برای شناسایی اینکه تغییرات ژنتیکی با یک بیماری یا صفت خاص در ارتباط است، یک مطالعه به نام " مطالعه ارتباط ژنومی" انجام شده است. فرایند این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل ژنوم از دو مجموعه مختلف از افراد است. مجموعه اول گروهی است که دارای این بیماری هستند و گروه دوم افراد سالم هستند. پس از به دست آوردن DNA آنها ، ژنوم تخلیص می­شود. سپس به چیپ متصل شده و از طریق یک فرایند خودکار اسکن می­شوند و مارکرهای ژنتیکی را به نام پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNPs) شناسایی می­کنند. SNPهایی که در افراد مبتلا به یک بیماری نبست به افراد سالم شایع تر هستند به عنوان پیوستگی بین جهش ژنتیکی و بیماری در نظر گرفته می­شود.

چنین تحقیقاتی با توجه به اتمام پروژه ژنوم انسانی در سال 2003 امکان پذیرشده است. این امر به دانشمندان ابزارهای تحقیقاتی مختلفی همچون بانک اطلاعاتی شامل تفسیر کل ژنوم انسان، نقشه تغییرات ژنتیکی انسان و توسعه فن آوری­های بیشماری را داده است که آن ها را قادر به شناسایی سریع SNPها کرده است.

تمام ارتباط­های شناسایی شده بصورت آنلاین ذخیره می­شوند و به دانشمندان سراسر دنیا امکان دسترسی به آن­ها و کمک به توسعه دارو را می­دهد. این امر منجر به شناسایی تغییراتی شده است که در بسیاری از اختلالات شایع ، مانند بیماری روانی ، آسم و دیابت نقش داشته است.

روش دیگری که در زمینه پزشکی شخصی استفاده می شود، ارزیابی ریسک بیماری است. ترکیب­های خاص ژن­ها می توانند حساسیت به یک بیماری خاص را افزایش دهند. بنابراین، شناسایی SNPهای مرتبط با بیماری می­تواند نشانگر حساسیت بیمار در برابر بیماری­های آینده باشد. به طور کلی، شناسایی خطر بدان معنی است که داروهای پیشگیرانه و تغییر شیوه زندگی در کنار هم می­توانند از بروز یک بیماری ژنتیکی جلوگیری کنند.

نمونه هایی از تحقیقات ژنومی

نمونه ای از داروهای شخصی که مورد بررسی قرار گرفته است عبارتند از: استفاده از وارفارین برای لخته شدن خون است. این داروها برای رقیق کردن خون به کار می­رود. با این حال ، دوز موثر برای هر فرد متفاوت است.

پزشکان قصد دارند بیشترین مقدار دارو که بدون خونریزی داخلی موجب رقت خون می­شود را به دست آورند.

این بررسی معمولاً با تجزیه و تحلیل بسیاری از خصوصیات از جمله سن، وزن و عملکرد کلیه و کبد ارزیابی می­شود. ممکن است در آینده استفاده از پزشکی شخصی بتواند میزان وارفارین مورد نیاز را از طریق ارزیابی ژنتیکی محاسبه کند.

آینده فارماکوژنیک

به طور کلی، داروهای شخصی استفاده های بالقوه زیادی دارند. با این حال توسعه و مطالعه­ی بیشتر قبل از استفاده معمول مورد نیاز است. به عنوان مثال، ارزیابی از طریق کارآزمایی های بالینی مورد نیاز است تا به طور کامل پیوند بیماری خاص با تغییرات ژنتیکی بررسی شود.

منبع: www.news-medical.net