کشف روش جدید برای درمان لوسمی غیر قابل درمان در کودکان

کشف روش جدید برای درمان لوسمی غیر قابل درمان در کودکان

لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL)  نوعی سرطان خون است که در درجه اول کودکان و جوانان را درگیر می­کند. در این بیماری مقادیر زیادی سلول­های بدخیم به جای گلبول­های سفید سالم در خون فرد دیده می­شود که غالباً با تغییر ماده ژنتیکی ایجاد می شود. دو کروموزوم با هم ترکیب می­شوند و ژن­های غیرعادی و جدید ایجاد شده، سیستم طبیعی کنترل کننده رشد خون را مختل می­کنند. این نوع لوسمی اغلب بسیار مقاوم است و با شیمی درمانی یا پیوند سلول­های بنیادی قابل درمان نیست. در جستجوی روش­های جدید برای رفع این مشکل ، تیمی از دانشمندان بیمارستان دانشگاه زوریخ در حال بررسی عوامل مولکولی این اختلال هستند.

محققان در این مطالعه پروتئینی به نام  TCF3-HLFرا که به طور معمول با این نوع سرطان خون همراه است، تجزیه و تحلیل کردند. این پروتئین که به طور طبیعی وجود ندارد و از طریق همجوشی دو کروموزوم تولید می­شود، حاوی عناصری است که به عنوان فاکتور رونویسی شناخته می­شوند. تجزیه و تحلیل­ها نشان می­دهد که پروتئین غیر طبیعی TCF3-HLF طیف وسیعی از ژن­ها را در محل و نقطه­ی اشتباه فعال می­کند، این امر باعث تشکیل گلبول­های سفید بدخیم شده و موجب سرطان خون می­شود.

Yun Huang نویسنده­ی اصلی این مقاله می­گوید: ((تحقیقات ما نشان می­دهد که این پروتئین غیرطبیعی به حدود 500 عنصر تنظیمی در ماده ژنتیکی سلول­های لوسمی انسان متصل می­شود و صدها ژن را به اشتباه فعال می­کند)).

محققان همچنین دریافتند که این پروتئین غیرطبیعی به تنهایی عمل نمی­کند. در حقیقت، بیش از 100 پروتئین دیگر در اطراف آن جمع می­شود، که به فعال شدن ژن­ها کمک می­کند. هوانگ توضیح می­دهد: "ما عملکرد پروتئین­های شخصی را از نظر ژنتیکی بررسی کردیم و از این روش برای شناسایی عناصر کلیدی که می­تواند به عنوان هدف درمان واقع شود، استفاده کردیم." او و همکارانش از آنزیم CRISPR-CAS9  برای جدا کردن قسمت­های خاصی از عناصر مشخص شده، استفاده کردند. در نتیجه، آنها موفق شدند یازده عامل مهم که برای ساخت سلول­های خونی غیرطبیعی لوسمی بسیار مهم هستند را پیدا کنند.

یکی از مؤلفه­های اساسی که اکنون مشخص شده است پروتئین EP300 است؛ یک کوفاکتور که باعث فعال شدن ژن می­شود. آزمایش با موش نشان داد که EP300 می­تواند یک هدف بسیار امیدوار کننده برای درمان باشد. محققان در این تحقیق از ماده جدیدی به نام A-485 استفاده کرده­اند که به EP300 متصل شده و فعالیت آن را مهار می­کند. هنگامی که A-485 به موش­های حامل سلول­های لوسمی انسان منتقل شد، سلول­های بدخیم از بین رفتند. Jean-Pierre Bourquin، سرپرست این گروه تحقیقاتی می­گوید: ((این امکان وجود دارد که بتوانیم نیروی محرک اساسی پشت این نوع لوسمی را به طور مستقیم متوقف کنیم و به این ترتیب یک نوع هدفمند از درمان ایجاد شود)). با توجه به اینکه اشکال دیگر سرطان خون در اثر مکانیسم­های مشابه ایجاد می­شود، ممکن است یک مکانیسم کلی برای تولید داروهای جدید برای مبارزه با سرطان شناسایی شود.

منتشر شده در: 25 نوامبر 2019