شناسایی مارکری که می تواند باعث درمان فردمحور بیماری کرون شود

شناسایی مارکری که می تواند باعث درمان فردمحور بیماری کرون شود

یک همکاری گسترده در انگلستان به رهبری دانشگاه اکستر و چند موسسه­ی پژوهشی دیگر منجر به شناسایی ژنی شده است که توسط چهل درصد از جمعیت اروپا حمل می­شود و توضیح می دهد چرا برخی از بیماران علیه داروهای ضد TNF آنتی بادی ایجاد می­کنند و موجب از دست رفتن تاثیرگذاری داروهایی مانند infliximab و adalimumab می­شوند. محققان بر این باورند که انجام آزمایش­های ژنتیکی قبل از شروع درمان، با تسهیل انتخاب موثرترین درمان برای بیماران، میزان عدم موفقیت درمان را کاهش می­دهد، پروفسور طارق احمد، از محققان درگیر در این مطالعه و رئیس گروه بیماری التهابی روده و گروه تحقیقاتی فارماکوژنتیک در دانشگاه اكستر انگلیس گفت است که: "ما شدیدا اعتقاد داریم این نوع تحقیقات برای توسعه راهبردهای درمانی برای بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده ضروری و مقرون به صرفه است".

این تحقیق بخشی از برنامه­ایست که برای اولین بار برای یافتن داروی مناسب برای بیمار انجام شده و به بررسی داده های بالینی و ژنتیکی 1240 بیمار مبتلا به بیماری کرون در 120 بیمارستان انگلستان پرداخته است

داروهای ضد فاكتور نكروز تومور (TNF)، infliximab و adalimumab برای درمان بیماران مبتلا به بیماری كرون متوسط تا شدید و كولیت اولسراتیو در شرایطی كه سایر درمانها مؤثر نیستند، استفاده می­شوند؛ این داروها همچنین به عنوان داروهای بیولوژیکی شناخته می­شوند که با مسدود کردن TNF، پروتئینی که التهاب مداوم روده را به دنبال دارد، کار می­کنند. داروهای ضد TNF اکنون در رتبه پنجم مصرف داروهای NHS قرار دارند. اگرچه این داروها امید جدیدی را برای مبتلایان به کرون و کولیت ایجاد کرده­اند و گزینه درمانی مهمی را ارائه می­دهد اما بسیاری از بیماران با گذشت زمان پاسخ خود به دارو را از دست می دهند. از مهمترین دلایل آن میتوان به ایجاد پاسخ ایمنی به دارو اشاره کرد. داروهای ضد TNF مولکول­های بزرگ و پیچیده­ای هستند که در سلول­های زنده ساخته می­شوند؛ تجویز مکرر باعث می­شود سیستم ایمنی بدن دارو را به عنوان یک تهدید بالقوه تشخیص دهد و منجر به تولید آنتی­بادی در برابر دارو شود. این آنتی­بادی­ها باعث افزایش میزان دفع داروها از بدن می­شوند. علاوه بر کاهش اثربخشی درمان، ممکن است آنتی­بادی­ها در زمان تزریق باعث عوارض جانبی دارویی شوند. در این تحقیق مشخص شد که مارکر ژنی ای به اسم HLA-DQA1*05 احتمال واکنش آنتی بادی­ها را در برابر infliximab و adalimumab تا دو برابر افزایش می­دهد.

بیماری کرون یک بیماری مادام العمر است که باعث التهاب و زخم دستگاه گوارش می شود. در انگلیس تقریباً 160،000 بیمار مبتلا به بیماری کرون وجود دارد و این تعداد رو به افزایش است که یک بحران پنهان بهداشتی محسوب می­شود. این بیماری بیشتر در بزرگسالان، نوجوانان و کودکان مشاهده می­شود و علائم آن شامل اسهال، خونریزی روده، درد شکم، خستگی عمیق و کاهش وزن است.

تاریخ انتشار: 7 اکتبر 2019

منبع: www.news-medical.net