پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی با کمک داروسازان

پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی با کمک داروسازان

تحقیقات جدیدی که توسط دانشگاه بیرمنگام انجام شده نشان می­دهد که داروسازی بالینی می­تواند در پیشگیری از بیماری­های قلبی عروقی نقش اساسی داشته باشد. یافته­های این مطالعه از دخالت داروسازان به عنوان ارائه دهندگان مراقبت­های بهداشتی در مدیریت درمان بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت و کلسترول بالا حمایت می­کند. همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که درمان تحت نظارت داروساز و آموزش بیمار، بررسی دارو و مدیریت دارو می­تواند در پیشگیری از بیماری­های قلبی مهم باشد.

این تحقیقات که توسط گروهی از محققان دانشکده داروسازی دانشگاه بیرمنگام و انستیتوی تحقیقات بهداشتی کاربردی هدایت می­شد، اثرا درمانی مداخله داروسازان در کاهش مخاطرات پزشکی حوادث قلبی عروقی را با یک کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی، ارزیابی کرد.

این تیم 21 تست مختلف را درمورد 8.933 بیمار ارزیابی کردند. مداخلات تحت نظر داروساز شامل بررسی و مشاوره درمورد دارو، ارزیابی جسمی، ارزیابی پیروی، اصلاح شیوه زندگی و مدیریت دارو از قبیل تجویز، تنظیم، نظارت و اجرای روش درمانی و شناسایی مشکلات مرتبط با دارو بود.

بیمارانی که درمان تحت رهبری داروساز را دریافت می­کنند، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک تجربه کردند (به طور متوسط 33/9 میلی متر جیوه). میزان قند خون آن­ها به طور متوسط 0.76٪ و کلسترول LDL به طور متوسط 19/15 میلی گرم در میلی­لیتر بود. نظارت داروسازان همچنین به بیماران کمک کرد که به درستی از برنامه تجویز شده داروی خود پیروی کنند.

Abdullah Alshehri از محققان این تیم می­گوید:« شواهد ارائه شده در این بررسی پیام مهمی به سیستم­های بهداشت و سیاست گذاران در رابطه با اثربخشی مداخلات داروسازان مبتنی بر عمل عمومی ارائه می­دهد.

کاهش قابل توجه فشار خون، قند خون و کلسترول خون گزارش شده. اگر این یافته­ها در تست­های بالینی پایدار باشند، می­تواند پیامدهای قابل توجهی در مدیریت فشار خون، دیابت و چربی خون داشته باشد که در نهایت موجب پیشگیری از عوارض قلبی عروقی و مرگ و میر می­شود.»

این امر با ارائه مراقبت­های مقرون به صرفه و کنترل بیشتر شرایط بیماران و داروهای آن­ها به نفع سازمان­های بهداشتی نیز هست.

منتشر شده در: 28 نوامبر 2019

منبع: www.news-medical.net