مدل محاسباتی جدید می تواند در ایجاد داروهای ضد سرطان کمک کند

مدل محاسباتی جدید می تواند در ایجاد داروهای ضد سرطان کمک کند

محققان دانشکده پزشکی و انستیتوی پزشکی مولکولی (FIMM) در دانشگاه هلسینکی یک مدل محاسباتی با نام "امتیازبندی ضروری ترکیبی "(CES) تهیه کرده­اند که شناسایی دقیق ژن­های اساسی در سلول­های سرطانی را برای تولید داروهای ضد سرطان امکان پذیر می­کند.

چرا ژن­های اساسی در سرطان مهم هستند؟

سرطان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. سلول­های سرطانی معمولاً با فعال شدن برخی ژن­ها سریعتر رشد می­کنند. درمان­های هدفمند با هدف مهار این ژن­ها که تنها در سلول­های سرطانی فعالند، ایجاد شده و در نتیجه باعث به حداقل رسیدن آسیب جانبی به سلول­های طبیعی می­­شوند.

غربالگری ژنتیکی با توان بالا برای ارزیابی اهمیت ژن­های اختصاصی برای بقای سلول­های سرطانی، ایجاد شده است. چنین رویکردی به محققان اجازه می­دهد امتیاز ضروری ژن را برای تقریباً همه ژن­ها در طیف وسیعی از رده­های سلول­های سرطانی تعیین کنند.

Wenyu Wang از محققان این تیم تحقیقاتی می­گوید: shRNA و CRISPR-Cas9دو روش معمول است که برای انجام غربالگری ژنتیکی با توان بالا استفاده می­شود. با وجود کنترل کیفیت دقیق، امتیازات ضروری ژن در این دو روش برای همان رده­های سلول سرطانی با یکدیگر متفاوت هستند)).

برای هماهنگی داده­های غربالگری ژنتیکی، محققان این روش جدید محاسباتی (CES) را پیشنهاد کردند که ژن های ضروری سرطان را با استفاده از اطلاعات به دست آمده از shRNA و CRISPR-Cas9 به علاوه­ی ویژگی­های مولکولی سلول­های سرطانی پیش­بینی می­کند. این تیم نشان داد كه CES می­تواند ژن­های اساسی را با دقت بالاتری نسبت به روش­های محاسباتی موجود تشخیص دهد. علاوه بر این، این تیم نشان داد که دو ژن اساسی پیش بینی شده در حقیقت با احتمال ضعیف به طور جداگانه برای بیماران مبتلا به سرطان پستان و لوسمی در ارتباط هستند. این موضوع پتانسیل آن­ها را به عنوان اهداف دارویی نشان می­دهد.

یکی از محققان این تیم معتقد است که بهبود امتیاز ضروری ژن فقط یک آغاز است. هدف بعدی ما پیش­بینی تداخل هدف دارو با ادغام حساسیت به دارو و خصوصیات اساسی ژن است. با توجه به حجم فزاینده­ای از مجموعه داده­های غربالگری عملکردی، ما امیدواریم که دانش خود در مورد خصوصیات داروها که در نهایت موجب کشف داروی مختص به هر فرد می­شود را گسترش دهیم.

تاریخ انتشار: 14 نوامبر 2019

منبع: www.news-medical.net