خداحافظی با واکسیناسیون مداوم برای مصونیت در برابر آنفولانزا

خداحافظی با واکسیناسیون مداوم برای مصونیت در برابر آنفولانزا

متخصصان موسسه تحقیقاتی اسکریپس (TSRI) و شرکت­ Janssen:Johnson & Johnson راهی برای القاء آنتی­بادی­ها برای مبارزه با طیف گسترده­ای از انواع آنفلوانزا پیدا کرده­اند؛ روشی که می­تواند روزی نیاز به تریق مکرر واکسن آنفولانزای فصلی را از بین ببرد. .

Ian Wilson، استاد زیست­شناسی ساختاری و زیست­شناسی محاسباتی در TSRI، می­گوید: «این مطالعه نشان می­دهد که ما در جهت درستی برا واکسناسیون جهانی آنفولانزا حرکت می­کنیم.»

این تیم مولکولی را به تقلید از یک بخش اصلی از ویروس آنفولانزا طراحی کردند. این مولکول باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی قدرتمند و به طور موثر در مدل­های حیوانی می­شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­های آمریكا، سالانه بیش از 200.000 مورد بر اثر آنفولانزای فصلی در بیمارستان­ها بستری شده و 36.000 نفر جان خود در ایالات متحده از دست می­دهند؛ این در حالی است که تزریق واکسن به صورت سالانه از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری می­کند. در این میان زیرگروه­هایی از ویروس که تحت پوشش واکسن قرار نمی­گیرند می­توانند به سرعت پدیدار شوند. این پدیده در گسترش زیرگروه H1N1 (آنفولانزای خوکی) در سال 2009 مشهود بود که باعث مرگ حدود 151.700 تا 575.400 نفر را در سراسر جهان شد.

در دهه گذشته، مطالعات متعددی در TSRI، Janssen و سایر مؤسسات نشان داده است كه برخی از افراد قادر به ساخت آنتی­بادی­های قدرتمندی هستند كه می­توانند با هدف قرار دادن یك بخش ازویروس آنفلوانزا كه به سرعت جهش نمی­یابد با بسیاری از زیرگروه­های آنفولانزا به طور همزمان مبارزه كند. متأسفانه این "آنتی بادی­های broadly neutralizing یا bnAbs ، نادر هستند. با این حال Janssen و TRSI سعی دارند با استخراج آن­ها یک واکسن آنفلوانزا ویژه طراحی کنند.

محققان بر پروتئینی روی سطح آنفولانزا به نام هماگلوتینین (HA) به عنوان هدف احتمالی متمرکز شده­اند. این پروتئین که در کلیه زیرگروه­های آنفلوانزا وجود دارد حاوی قسمتی بنیادی­ای است که ویروس را قادر می­سازد تا وارد سلول شود و به خاطر همین نقش کلیدی، بعید است که دچار جهش شود. ویلسون معتقد است که اگر بدن بتواند در مقابل این قسمت از ویروس ایجاد پاسخ ایمنی کند، فرار ویروس دشوار خواهد بود.

این اولین تلاش موفق دانشمندان برای جدا کردن قسمت متغیر HA است. آنها ویژگی­هایی را طراحی می­کنند که می­توانند پروتئین اصلی را تثبیت کنند و در عین حال با اطمینان از تقلید از قسمت کلیدی استفاده کنند. هدف نهایی استفاده از این نسخه مصنوعی از قسمت بنیادی HA در واکسن برای آموزش بدن برای ساخت آنتی­بادی­های قدرتمند در برابر ویروس آنفولانزا است.

محققان سپس پاسخ مدل­های ابتدایی جوندگان (مدل­هایی غیر از انسان ) به یكی از چندین ایمونوژن كاندیدا شده را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که حیواناتی که یک ایمونوژن پایدار دریافت کرده­اند، آنتی­بادی­ای تولید می­­کنند كه می تواند به بسیاری از زیرگروه های آنفلوانزا به HAها متصل شوند و حتی ویروس­ H5N1 (آنفولانزای مرغی یا پرندگان) را خنثی كنند.

دانشمندان TSRI ساختار ایمونوژن را در هر مرحله مورد مطالعه قرار دادند. این تیم با استفاده از تکنیک­های تصویربرداری میکروسکوپ الکترونی و کریستالوگرافی اشعه ایکس نشان داد که امیدوار کننده­ترین ایمونوژن از قسمت بنیادی HA تقلید می­کند و آنتی­بادی­ها می­توانند درست مانند ویروس واقعی با ایمونوژن ارتباط برقرار کنند.

ویلسون می­گوید: «این آزمایش­ها نشان داد كه آنتی­بادی­هایی كه در برابر یك زیر گروه آنفلوانزا ایجاد می­شوند می­توانند در برابر زیرگروه­های مختلف ایجاد ایمنی كنند.» وی مرحله­ی بعدی این مطالعه را مطالعات انسانی عنوان کرده و هدف این سری تحقیقات را دستیابی به یک واکسن با ایجاد مصونیت طولانی مدت دانست.

منتشر شده در: 26 آگوست 2015

منبع: www.news-medical.net