واکسن سرطان تخمدان امیدی برای بیماران

واکسن سرطان تخمدان امیدی برای بیماران

واکسن سرطان تخمدان امیدی برای بیماران

سرطان تخمدان یک بیماری بخصوص و سخت درمان است. این بیماری اغلب دیر تشخیص داده می­شود و حتی بعد از عمل جراحی و شیمی­درمانی، بیماری در حدود 85 درصد از بیماران عود می­کند و به شیمی درمانی مقاومت نشان می­دهد. اما یک کارآزمایی بالینی اولیه، که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است، نتایج امیدوار کننده­ای برای نوع جدید واکسن نشان داده است که هدف آن تقویت سیستم ایمنی بیماران برای مبارزه با این بیماری است.

Janos Tanyi استاد دانشگاه پنسیلوانیا می­گوید:« به نظر می رسد که این واکسن برای بیماران بی­خطربوده و ایمنی گسترده­ی ضدتوموری را به همراه دارد. ما فکر می­کنیم که با آزمایش­های بالینی بیشتر بتوان این مسئله را تائید کرد.»

محققان بر روی بیماران مبتلا به سرطان تخمدان اپیتلیال پیشرفته با عود بیماری متمرکز شده­اند که میزان بقای پنج ساله­ی آن در حدود 17 درصد است. این تیم ابتدا سلول­های دندریتیک هر بیمار را استخراج کردند و در حضور آنتی ژن­های تومور همان بیمار، رشد دادند. سپس سلول­های دندریتیک را مجدداً به غدد لنفاوی بیمار تزریق کردند تا پاسخ ضد تومور سلول T را تحریک کنند.

در این کارآزمایی، هر 25 بیمار تحت مطالعه واکسن را چه به تنهایی و چه در ترکیب با داروهای شیمی­درمانی دریافت کردند. عارضه­ی جانبی شدیدی در هیچ یک از این بیماران گزارش نشد و بیمارانی که واکسن را به همراه شیمی­درمانی دریافت کرده بودند، میزان بقای دو ساله 78 درصد (در مقایسه با 44 درصد برای بیماران در یک گروه کنترل که فقط شیمی درمانی دریافت می کنند) داشتند. جانسون تابی می­گوید:« ظاهراً واکسن بسیار ایمن می­باشد و این مسئله باور نکردنی است.»

دکتر Otis Brawley، رئیس ارشد انجمن سرطان آمریکا معتقد است که این نتایج به روشنی آزمایش بالینی بزرگتری را توجیه می­کند. اما وی همچنین نسبت به بزرگ نمایی نتایج در مقایسه با درمان­های آزمایش شده هشدار داد.

منتشر شده در: 12 آپریل 2018

منبع: www.the-scientist.com