بروز آرتروز التهابی در بیماران سرطانی تحت مداوا با داروهای ایمونوتراپی

بروز آرتروز التهابی در بیماران سرطانی تحت مداوا با داروهای ایمونوتراپی

از حدود یک دهه پیش که پزشکان معالجه بیماران سرطانی را با داروهای ایمونوتراپی به نام بازدارنده های نقاط وارسی آغاز کردند، مشاهده کردند که زیرمجموعه ای از این بیماران عارضه جانبی مانند آرتروز التهابی را تجربه می کنند.

این داروها که ترمز طبیعی سلول های ایمنی بدن به نام سلول های T را محدود کرده و به آن ها امکان حمله به سلول های سرطانی را می دهند، می توانند منجر به حمله سلول های T به بافت های سالم از جمله مفاصل شوند.

در حال حاضر مطالعه ای که توسط محققان بیمارستان HSS، بیمارستان بریگام و بیمارستان زنان در بوستون انجام شده است نشان می دهد که مایع سینوویال و خون افرادی که دچار آرتریت ناشی از مهارکننده های نقاط واررسی می شوند، توسط یک نوع سلول T که به ندرت در افراد مبتلا به سایر آرتروزهای التهابی دیده می شود، تجمع می یابد.

دکتر Karmela Kim Chan می گوید:« اگرچه آرتریت ناشی از مهارکننده های نقاط وارسی مانند اشکال دیگر آرتروز التهابی به نظر می رسد، اما یافته های ما نشان می دهد که این دو یکسان نیستند و این یافته ها مقدماتی اما بسیار جالب است.»

آرتریت ناشی از مهارکننده نقاط واررسی در حدود 5٪ از افرادی که داروهای ایمونوتراپی را مصرف می کنند رخ می دهد. محققان مایع سینوویال و خون 10 بیمار سرطانی را که این عارضه جانبی را تجربه کرده بودند، بررسی کردند. همه آنها تحت درمان دارویی قرار گرفتند که نقاط واررسی CTLA-4 و یا PD-1 را هدف قرار می دهد. این تیم همچنین خون و مایع مفصلی 11 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید(RA) و 9 نفر مبتلا به اسپوندیلوآرتروپاتی(SpA) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

تجزیه و تحلیل ها جمعیت منحصر به فردی از سلول های T CD38hiCD127- CD8 را نشان داد. این تعیین به این معنی است که آن ها سطح بالایی از یک مارکر به نام CD38 را بیان می کنند و یک مارکر به نام CD127 را بیان نمی کنند. این سلول های T هم در خون و هم در مایعات مفصلی افراد مبتلا به آرتریت ناشی از مهارکننده نقاط واررسی گسترش یافت.

فلوسیتومتری و تجزیه و تحلیل توالی RNA نشان داد که این سلول ها هم سیتوتوکسیک و هم دارای تکثیر فعال هستند. علاوه بر این، توالی RNA نشان داد که این سلول ها ممکن است به پروتئین اینترفرون مربوط به سیستم ایمنی بدن پاسخ دهند اما برای تأیید اهمیت به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر چان می گوید:«ما هنوز نمی دانیم که آیا این جمعیت سلول های T باعث آرتروز ناشی از مهارکننده نقاط واررسی می شوند یا این ویژگی مشترک جمعیت بیشتری از افرادی است که با داروهای بازدارنده نقاط واررسی تحت درمان قرار می گیرند.» وی افزود :«گام بعدی ما مطالعه خون و مایع مفصلی افراد بیشتری است که با این داروها تحت درمان قرار می گیرند و تجزیه و تحلیل ما فقط به کسانی که این عوارض را تجربه می کنند محدود نمی شود. در نهایت محققان ممکن است قادر به تولید داروهای هدفمند سلول های T باشند که باعث التهاب مفصل می شوند، که می تواند برای درمان این عارضه جانبی استفاده شود.»

منتشر شده در: 10 نوامبر 2020 www.news-medical.net