پیش بینی دیابت نوع دو با میزان تنهایی

پیش بینی دیابت نوع دو با میزان تنهایی

مطالعه ای که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که نداشتن ارتباطات با کیفیت با افراد می تواند شروع دیابت نوع 2 را پیش بینی می کند و پیشنهاد می کند که کمک به افراد برای ایجاد و تجربه روابط مثبت می تواند ابزاری مفید در پیشگیری از دیابت نوع 2 باشد.

احساس تنهایی زمانی ایجاد می شود که فرد متوجه شود نیازهای اجتماعیش برآورده نشده و عدم تعادل بین روابط اجتماعی مطلوب و واقعی را منعکس می کند. یک پنجم بزرگسالان در انگلیس و یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده گزارش می کنند که گاهی احساس تنهایی می کنند.

علاقه روزافزون محققین به مطالعه ی به نقش تنهایی در سلامتی وجود دارد و تحقیقات قبلی تنهایی را با افزایش خطر مرگ و بیماری قلبی مرتبط دانسته است. این اولین مطالعه برای بررسی ارتباط تجربه تنهایی با شروع دیابت نوع 2 است.

در این تحقیق داده های 4112 بزرگسال 50 ساله و بالاتر را در چند نوبت از سال 2002 تا 2017 جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل کردند. در شروع جمع آوری اطلاعات، همه شرکت کنندگان فاقد دیابت بودند و سطح قند خون آن ها طبیعی بود. این مطالعه نشان داد که طی 12 سال 264 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. و سطح تنهایی اندازه گیری شده در ابتدای جمع آوری داده ها پیش بینی کننده قابل توجهی برای شروع دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی بود.

دکتر Ruth Hackett از محققین این تیم و عضو انستیتوی روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب کالج کینگ لندن گفت:« این مطالعه، رابطه قوی بین تنهایی و شروع دیابت نوع 2 را نشان می دهد. آنچه بسیار قابل توجه است این است که این رابطه حتی در صورت توجه به عواملی که در ایجاد دیابت نقش جدی دارند (از جمله سیگار کشیدن، مصرف الکل و گلوکز خون و عوامل بهداشت روان مانند افسردگی)، همچنان بسیار قوی است.» در این بررسی این نتایج تمایزی واضح بین تنهایی و زندگی تنها وجود دارد و زندگی تنها ارتباطی با دیابت نوع 2 ندارد در حالی که تنهایی، که با کیفیت روابط فرد تعریف می شود این ارتباط را نشان می دهد.

دکتر Hackettاضافه کرد:« من در زمان قرنطینه انگلستان برای مقابله با کووید 19، به طور فزاینده ای به اینکه چگونه تنهایی ممکن است بر سلامتی ما تأثیر بگذارد علاقه مند شدم، به ویژه اینکه احتمال دارد افراد بیشتری در این دوره این مشکل را تجربه کنند.»

یافته های اخیر نتایج نشان می دهد که افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید 19 هستند. این مطالعه نشان می دهد که تنهایی طولانی مدت ممکن است در ایجاد دیابت تأثیر داشته باشد و همچنین تجربه قرنطینه به طور بلقوه و به صورت کلی تر تنهایی برای مدتی قابل توجه می تواند آسیب پذیری افراد در این بیماری همه گیر را افزایش دهد.

براساس این مطالعه، دلیل بیولوژیکی احتمالی ارتباط بین احساس تنهایی و دیابت نوع 2 می تواند تأثیر تنهایی مداوم بر سیستم بیولوژیکی مسئول استرس باشد که با گذشت زمان بر بدن تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

دکتر Hackett توضیح داد: «اگر احساس تنهایی طولانی مدت شود باعث ایجاد استرس می شود و با گذشت زمان منجر به ساییدگی بدن می شود و این تغییرات منفی در زیست شناسی مرتبط با استرس ممکن است با پیشرفت دیابت نوع 2 مرتبط باشد.»

منتشر شده در :

15 سپتامبر 2020

https://www.sciencedaily.com