جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی 2020

جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی 2020

جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی 2020 به سه دانشمند آمریکایی کاشف هپاتیت c رسید. برندگان این جایزه هاروی آلتر مایکل هوتون و چارلز رایس می­باشند. کار آن ها بر روی ویروس هپاتیت C راه را برای درمان های موثر در برابر عفونت فراهم کرده است.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) تخمین زده است که 71 میلیون نفر در سراسر جهان به طور مزمن به هپاتیت C مبتلا شده اند که سالانه باعث مرگ 400,000 نفر می شود که بیشتر ناشی از سیروزکبدی است.

انتقال بیماری از طریق خون:

در دهه ی هفتاد میلادی، آلتر انتقال هپاتیت یا التهاب کبد را در نتیجه انتقال خون مطالعه کرد. کارهای قبلی ویروس های هپاتیت A و B را شناسایی کرده بود و آلتر نشان داد که یک ویروس سوم وجود دارد که از طریق خون منتقل می شود و می تواند بیماری را به شامپانزه ها منتقل کند.

سپس هوتون و همکارانش ویروس را بر اساس مواد ژنتیکی شامپانزه های آلوده شناسایی کردند و نشان دادند که این ماده ژنتیکی این ویروس یک نوع جدید از RNA ویروسی است که به خانواده Flavivirus تعلق دارد. آن ها نام آن را ویروس هپاتیت C گذاشتند.

تیمی به سرپرستی رایس از روش های مهندسی ژنتیک برای توصیف بخشی از ژنوم هپاتیت C مسئول تکثیر ویروس بود، استفاده کردند. این بخش از ژنوم نقش این ویروس را در ایجاد بیماری کبد نشان می دهد.

در دهه گذشته ، درمان های خشن با تاثیر ضعیف بر روی عفونت با داروهایی که به صورت مستقیم بر روی ویروس تاثیر میگذارد جایگزین شده است. این داروها توانایی درمان اکثریت قریب به اتفاق عفونت های هپاتیت C را دارند، اما هزینه بالای آن ها، دسترسی به دارو را در بسیاری از کشورهای کم درآمد و متوسط را محدود کرده است.

مشکلات واکسن

WHO هدف خود را برای از بین بردن ویروس هپاتیت C تا سال 2030 تعیین کرده است. دستیابی به این هدف امکانن پذیر است اما انجام این کار ممکن است به واکسن نیاز داشته باشد.

پیشرفت در تولید چنین واکسنی به دلیل بخشی از سرمایه گذاری ضعیف در این تلاش و ماهیت خود ویروس، کند بوده است. ماهیت ژنتیکی هر سویه از ویروس هپاتیت C به شدت متفاوت است. محققان تخمین میزنند که هپاتیت C ده برابر متنوع تر از HIV می باشد و در مقایسه با SARS-CoV-2 قابل اندازه گیری نیست. اما هیچ یک از این مشکلات غیرقابل حل نیست. ویروس 30 سال پیش کشف شد و هنوز واکسنی در دسترس نیست و از این نظر داستان تمام نشده است.

منتشر شده در 5 اکتبر 2020 https://www.nature.com