انتشار نقشه راهی برای استفاده از فناوری کریسپر

انتشار نقشه راهی برای استفاده از فناوری کریسپر

کمیسیون بین المللی استفاده بالینی از ویروس ژنوم ژرم لاین انسانی گزارشی را منتشر کرده است که تحقیقات موجود را بررسی می کند و اصول اخلاقی ویرایش ژن جنین انسان را تعیین می کند. این سند 225 صفحه ای نقشه راهی برای آزمایش و مقررات لازم برای توسعه فناوری ارائه می دهد و در نهایت نتیجه می گیرد که این فناوری هنوز به اندازه کافی قابل استفاده نیست که بتواند روی انسان استفاده شود. هر کشوری که در آینده به دانشمندان خود اجازه چنین کاری را بدهد باید فعالیت را به بیماری های شدید تک ژنی محدود کند.

این کمیسیون که متشکل از ده ها دانشمند در سراسر جهان است، پس از این تشکیل شد کهHe Jiankui چینی در سال 2018 ادعا کرد از CRISPR-Cas9 روی مجموعه ای از دوقلوها و نوزاد سوم استفاده کرده است تا آنها را در برابر HIV مقاوم سازد. در حالی که هنوز صحت ویرایش مشخص نشده است اما ادعاهای وی با محکومیت بین المللی و سه سال حبس به دلیل انجام اعمال پزشکی غیرقانونی، روبرو شده است.

در ویرایش ژنی سوماتیک، DNA تغییر یافته را به عنوان ابزاری برای درمان بیماری های ژنتیکی در برخی از سلول های بدن وارد می کند. ویرایش ژنی ژرم لاین، DNA را در مراحل اولیه رشد جنینی دستکاری می کند که انواع مختلف بافت را تحت تأثیر قرار می دهد و به ارگانیسم اجازه می دهد تا آن تغییرات را به فرزندان خود منتقل کند. از نظر تئوری ویرایش ژرم لاین میتواند به جای درمان بیماری در فرد آن را نه تنها در ارگانیسم بلکه به صورت ریشه ای از بین می برد.

اگرچه دستکاری ژنوم ها از طریق CRISPR در آزمایشگاه های ژنتیک سرتاسر جهان امری عادی شده است، اما کمیسیون اظهار داشت که در حال حاضر نتایج ویرایش ژنوم در زیگوت های انسانی به اندازه کافی کنترل نمی شود و می تواند عواقب ناخواسته ای را به همراه داشته باشد.

این کمسیون می گوید هنگامی که انجام این تغییرات با اطمینان امکان پذیر است، کشورها می توانند سیاستی را برای استفاده از این فناوری اتخاذ کنند که فقط اجازه استفاده در مواردی که یک ژن مسئول (مانند کم خونی سلول داسی شکل ، فیبروز کیستیک) اختلال است را صادر کند.

ریچارد لیفتون ، رئیس هیئت مدیره کمسیون، به گاردین گفت: «ما فکر می کنیم استانداردها باید بالا باشد. اگر شما قصد ویرایش ژن بر روی انسان را دارید باید بتوانید این ویرایش ها را با اطمینان از نتیجه انجام دهید، اگر نمی توانید این کار را به طور قابل اعتماد و بدون ایجاد اثرات ناخواسته انجام دهید، نباید جلو بروید.»

منتشر شده در:

4 سپتامبر 2020 https://www.the-scientist.com