شناسایی ارتباط بین اختلال در خواب، افزایش فشار خون و میکروبیوم روده

شناسایی ارتباط بین اختلال در خواب، افزایش فشار خون و میکروبیوم روده

محققان دانشگاه Illinois شیکاگو ارتباطاتی را در بین اختلال در خواب، افزایش فشار خون و تغییر در میکروبیوم روده پیدا کرده اند؛ این تحقیقات اولین مطالعه در نوع خود است.

این تیم، تحقیقات خود را با هدف تعیین اینکه آیا یک دوره 28 روزه اختلال در خواب، میکروبیوتای موش ها را تغییر داده است یا خیرکار خود را شروع کردند؛ میکروبیوتای روده به مجموعه میکروارگانیسم های ساکن روده اشاره دارد. محققان همچنین به دنبال شناسایی ویژگی های بیولوژیکی مرتبط با تغییرات فشار خون شریانی نامطلوب بودند.

در این مطالعه محققان دوره خواب موش ها را مختل کردند و با توجه به اینکه موش ها زیست شبانه دارند آزمایش ها برای ایجاد تداخل در دوره خواب روزانه آن ها طراحی شد. فعالیت مغزی، فشار خون و ضربان قلب موش ها در این دوره اندازه گیری شد. مدفوع نیز برای بررسی تغییرات در محتوای میکروبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

سرپرست این تحقیقات، Anne M. Fink میگوید: «ما می دانیم که کار در شب می تواند سلامت شما را دچار مشکل کند و داده ها حاکی از آن است که بیدار ماندن در طول شب می تواند منجر به فشار خون بالا و در بعضی موارد در نهایت بیماری قلبی شود ، اما مشخص نیست که چه مکانیزمی زمینه ساز پیشرفت این موارد است. »

هنگامی که موش ها یک برنامه خواب غیر عادی داشتند، دچار افزایش فشار خون شدند به صورتی که حتی در صورت بازگشت به خواب طبیعی فشار خون بالا می ماند. این نشان می دهد که خواب ناکارآمد، بدن را برای یک دوره پایدار مختل می کند. همچنین تغییرات نامطلوبی نیز در میکروبیوم روده مشاهده شد.

برخلاف فرضیه اولیه خود این محققان دریافتند که تغییرات میکروبیوم روده بلافاصله اتفاق نمی افتد و حدود یک هفته طول کشید تا پاسخ های نامطلوبی مانند عدم تعادل در انواعع مختلف باکتری ها از جمله میکروب های مرتبط با التهاب رخ دهد. این تحقیق یک سیستم بسیار پیچیده را با حضور عوامل پاتولوژیک متعدد نشان می دهد.

در تحقیقات بعدی، مطالعات برای بررسی مسیرهای مربوط به میکروبیوم روده و متابولیت های تولید شده توسط باکتری های روده ادامه خواهد داشت. تا محققان دریابند که چگونه ویژگی های خواب تغییر می یابد و چه مدت فشار خون و تغییرات میکروبیوم روده ادامه دارد.

آنه فینک میگوید: «ما امیدواریم که راه حلی را پیدا کنیم که بتواند به افرادی که به دلیل برنامه کاری و اختلال در خواب در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی هستند، کمک کند. افراد همیشه مسئولیت هایی دارند که خواب آنها را قطع می کند. ما می خواهیم با هدف قرار دادن میکروبیوم با روش های درمانی جدید یا تغییرات غذایی، خطر را کاهش دهیم.»

منتشر شده در 3 سپتامبر 2020

https://www.news-medical.net