بیماران مبتلا به تیروئیدیت ممکن است بیشتر در معرض خطر اضطراب باشند

بیماران مبتلا به تیروئیدیت ممکن است بیشتر در معرض خطر اضطراب باشند

تحقیقات جدید نشان میدهد بیماران مبتلا به التهاب خود ایمنی تیروئید ممکن است بیشتر در معرض خطر اضطراب باشند.

افراد مبتلا به اضطراب ممکن است در غده تیروئید خود التهابی داشته باشند که با مصرف داروی ضد التهاب غیر استروئیدی، ایبوپروفن قابل کاهش است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که عملکرد تیروئید ممکن است نقش مهمی در ایجاد اختلالات اضطرابی داشته باشد و التهاب تیروئید باید به عنوان یک عامل اساسی در اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب بررسی شود.

در حال حاضر، تا 35 درصد از جمعیت جوان (25-60 سال) در کشورهای پیشرفته دارای اختلال اضطراب هستند. اضطراب می تواند تأثیر شدیدی بر کیفیت زندگی و توانایی کار و معاشرت افراد بگذارد و داروهای ضد اضطراب همیشه اثری ماندگار ندارند.

معاینه های فعلی برای اختلالات اضطرابی معمولاً بر اختلال در عملکرد سیستم عصبی متمرکز است و نقش سیستم غدد درون ریز را در نظر نمی گیرد. غده تیروئید هورمون های T4 و T3 را تولید می کند که برای تنظیم عملکرد قلب، عضلات و هضم، رشد مغز و حفظ استخوان ضروری هستند. التهاب خود ایمنی در تیروئید زمانی اتفاق می افتد که بدن ما به اشتباه آنتی بادی تولید کند که به غده حمله می کند و باعث آسیب می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که اختلال اضطراب می تواند با اختلال عملکرد غده تیروئید همراه باشد. بنابراین، درک چگونگی این تاثیر مهم است و میتواند باعث درمان موثرتر بیماران شود.

دکتر Juliya Onofriichuk عملکرد تیروئید را در 29 مرد (میانگین سنی 9/33) و 27 زن (میانگین سنی 7/31 سال) مبتلا به اختلال اضطراب را مورد بررسی قرار داد.

سونوگرافی غدد تیروئید آن ها عملکرد تیروئید را ارزیابی کرده و سطح هورمون های تیروئید اندازه گیری شد. بیماران مبتلا به اضطراب علائم التهاب غدد تیروئید را نشان دادند، اما عملکرد آن ها با سطح هورمون تیروئید در محدوده طبیعی تحت تأثیر قرار نگرفت و تنها کمی افزایش یافته است.

آن ها همچنین از نظر وجود آنتی بادی هایی که علیه تیروئید بودند مثبت بودند. درمان به مدت 14 روز با ایبوپروفن و تیروکسین باعث کاهش التهاب تیروئید، نرمال سازی سطح هورمون تیروئید و کاهش میزان اضطراب آن ها شد.

دکتر Onofriichuk میگوید:« این یافته ها نشان می دهد که سیستم غدد درون ریز ممکن است نقش مهمی در اضطراب داشته باشد. پزشکان همچنین باید هنگام معاینه بیماران مبتلا به اضطراب، وضعیت غده تیروئید و بقیه دستگاه های غدد درون ریز و همچنین سیستم عصبی را در نظر بگیرند.»

این تحقیق می تواند به بیماران مبتلا به اضطراب کمک کند که درمان موثرتری داشته باشد به صورتی که عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد و می تواند برای مدت طولانی اثر مثبت بر سلامت روان آن ها داشته باشد. با این حال در این مطالعه جنسیت و هورمون های غده فوق کلیه که می توانند تاثیر جدی بر میزان اضطراب داشته باشند، در نظر گرفته نشده است

دکتر Onofriichuk اکنون قصد دارد تحقیقات بیشتری را انجام دهد که سطح هورمونهای تیروئید، جنسیت و هورمون های آدرنال (کورتیزول، پروژسترون، پرولاکتین، استروژن و تستوسترون) را در بیماران مبتلا به غدد تیروئید ناکارآمد و اختلالات اضطرابی بررسی می کند.

هدف این تحقیق کمک به درک دقیق تر نقش سیستم غدد درون ریز در ایجاد اضطراب است و می تواند به مدیریت بهتر اختلالات اضطرابی منجر شود.

منتشر شده در: 7 سپتامبر 2020 www.news-medical.net