تاثیر سرطان و درمان آن بر روند پیری زودرس

تاثیر سرطان و درمان آن بر روند پیری زودرس

یک مطالعه جدید به بررسی اثرات سرطان و درمان آن بر روند پیری می پردازد. محققان در این مطالعه دریافتند که بیان ژن مرتبط با پیری در بیماران جوان مبتلا به سرطان بعد از درمان با شیمی درمانی و در بازماندگان جوان مبتلا به سرطان که ضعیف هستند بیشتر است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که افزایش سن باعث افزایش تولید پروتئینی به نام p16INK4a می شود این پروتئین تقسیم سلولی را کند می کند.

دکتر Andrew Smitherman و همکارانش در مرکز جامع سرطان Chapel Hill's Lineberger با استفاده از بیان ژن کد کننده p16INK4a به عنوان نشانگر سن، سلول هاي سيستم ايمني خون جوانانی که در کودکی به سرطان مبتلا بودند و درمان شده بودن و همچنین کودکان و نوجوانانی که به تازگی به سرطان مبتلا شده بودند را مورد بررسي قرار دادند.

این تیم برای اولین بار سلول های 60 بازمانده را تجزیه و تحلیل کرده و آن ها را با سلول های 29 فرد با سن که سابقه سرطان ندارند مقایسه کردند. بیان ژن کد کننده p16INK4a در درمانشدگان بالاتر از گروه شاهد بود، که نشان دهنده شتاب گرفتن روند افزایش سن در 25 ساله های مورد مطالعه بود.

نه نفر از درمانشدگان ضعیف بودند و در مقایسه با بدیگر افراد این گروه که ضعیف نبودند، سطح بیان بالاتری داشتند، که نشان دهنده شتاب افزایش سنی 35 سال است.

محققان همچنین دریافتند که سطح این پروتئین در 9 کودک و نوجوان مورد بررسی در این مطالعه که بیماری آن ها به تازگی تشخیص داده شده بود، پس از درمان با شیمی درمانی نسبت به قبل از درمان بیشتر بود.

دکتر Smitherman می گوید:« تا قبل از این مطالعه بیان بیشتر p16INK4a در لنفوسیت های خون محیطی به دنبال شیمی درمانی فقط در افراد مسن تعریف شده بود. و اهمیت این مطالعه در این است که سعی در درک مکانیسم های بیولوژیکی زمینه تظاهرات پیری زودرس در این جمعیت داریم. افزایش p16INK4a به عنوان نشانگر پیری ممکن است در شناسایی درمانشدگان سرطان در معرض خطر ابتلا به ضعف و ناتوانی عملکردی موثر باشد. علاوه بر این، بیان p16INK4a ممکن است به عنوان اقدامی برای مطالعه درمان هایی با هدف کاهش اثرات پیری زودرس در درمان سرطان مفید باشد.»

منتشر شده در:

24آگوست 2020 https://www.news-medical.net