احتمال افزایش فشار خون و قند خون در جنین با داروهای بهبوددهنده رشد جنین

احتمال افزایش فشار خون و قند خون در جنین با داروهای بهبوددهنده رشد جنین

تحقیقات نشان می دهد دارویی که اخیراً به عنوان یک درمان احتمالی برای محدودیت رشد جنینی ارائه شده است، ممکن است باعث ایجاد فشار خون بالا و افزایش قند خون در فرزندان شود. این تحقیق که پزشکان را ترغیب می کند در هنگام درمان مبتلایان به این عارضه بارداری، اثرات کوتاه مدت و بلند مدت را بررسی کنند، در فوریه به عنوان مقاله APSselect انتخاب شد.

محدودیت رشد جنینی (داخل رحمی) شرایطی است که یک جنین در حال رشد، به طور کامل در رحم رشد نمی کند. نوزادانی با این عارضه، وزن تولد پایین تر از متوسط دارند و خطر بسیار بیشتری برای تولد جنین مرده آنان را تهدید می کند. درمان این بیماری تا حدودی دشوار است زیرا بسیاری از داروها بالقوه خطر آسیب دیدن جنین را همراه دارند.

داروی Sildenafil citrate، یک گشادکننده عروق که اغلب به عنوان درمانی برای نقص در نعوظ مورد استفاده قرار می گیرد، اخیراً در آزمایشات بالینی بین المللی در موارد حاد محدودیت رشد جنین مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج نشان داد که اثر مثبتی روی افزایش وزن جنین مشاهده نشد. محققان پروژه می گویند:« محور مطالعات قبلی ارزیابی اثرات sildenafil citrate بر مادر، جنین و در بعضی موارد، نوزاد بوده است، اما تنها یک مطالعه اثرات sildenafil citrate قبل از تولد را در طولانی مدت بررسی کرده است.»

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر sildenafil citrate بر فرزندان بعد از تولد، محققان مدل موش را برای بررسی محدودیت رشد جنینی مورد مطالعه قرار دادند. یک گروه از موش های ماده در دوران بارداری تزریق های زیر جلدی دارو را روزانه معادل دوز انسان دریافت می کردند (تحت درمان)، در حالی که گروه دیگر تحت درمان قرار نمی گرفتند (کنترل). سپس تیم تحقیقاتی فشار خون، وزن بدن و قند خون نوزادان متولد شده در هر دو گروه را اندازه گیری كرد. هر دو جنس نر و ماده متولد شده در گروه تحت درمان، فشار خون بالاتری نسبت به موش های شاهد داشتند. وزن بدن در موش های نر متولد شده برای مادران تحت درمان تغییر نکرد، اما فرزندان ماده گروه تحت درمان به طور قابل توجهی سنگین تر از متولدهای گروه شاهد بودند. در آزمایشی که به دنبال شواهد بروز دیابت بود، نوزادان ماده متولد شده در گروه تحت درمان قند خون بالایی داشتند اما نرها قند خون بالایی را نشان ندادند.

محققان می گویند: « این مطالعه اهمیت ارزیابی هر دو پیامد کوتاه مدت و طولانی مدت درمان هایی که در دوران بارداری انجام می شوند را برجسته می کند. نتایج حاصل از مدل های حیوانی از محدودیت رشد جنینی ممکن است منجر به انتخاب آگاهانه تر برای متخصصان زنان و زایمان و بیماران در مورد ریسک کوتاه مدت و بلند مدت درمان در رحم در مقابل مزایای آن شود.»

 

منتشر شده در:

6 فوریه 2020 www.news-medical.net